ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

کمیته‌های نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تشکیل و با جدیت فعال شوند

کمیته‌های نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تشکیل و با جدیت فعال شوند

دبیر ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا کیش بر تشکیل کمیته نظارت و ادامه فعالیت آن با جدیت تاکید کرد و گفت: زیان مجامع صنفی، اهمیت دارد و قابل‌جبران نیست اما از طرفی هم برای تامین سلامتی مردم نمی‌توان به شیوه‌ی پیش از کرونا بازگشت.
 
به گزارش مجله اینترنتی دایره‌المعارف کیش، دبیر ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا در چهل و پنجمین جلسه ستاد اقدامات پیشگیرانه بیماری کووید۱۹ جزیره کیش با تاکید بر اینکه هیچ الزامی به تعیین و ابلاغ مصوبات در هر جلسه‌ی ستاد وجود ندارد، شرایط کنونی مجلس و معضل یک کتاب قانون جدید از هر مجلس را هم پیرو همین شیوه دانست و اظهار داشت: سلامتی و جان آدم‌ها و بعد از آن جلوگیری از ضرر مجامع صنفی مهم‌ترین امر برای همه‌ی ما می‌باشد و هرتلاشی برای حفظ این دو انجام می‌دهیم.
حسین شمسیان ذات کیش را برمبنای اقتصاد و فراتر از بقیه نقاط کشور عنوان کرد و با پیش‌بینی شلوغی نوروز ۱۴۰۱ و شیوع سویه جدید اُمیکرون ، ادامه داد: نتیجه‌ی عادت، غفلت و رخوت است و منتج به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌باشد و مقابله با آن نیاز به تذکر دارد و کلیه‌ی مجامع باید نسبت به تذکرات و هشدارهای دوباره و تولیدمحتوا، اقدامات لازم را داشته باشند.
وی با تاکید بر بهره‌وری از جذابیت‌های تازه در فرهنگ‌سازی در این خصوص، و لحاظ کردن امنیت روانی جامعه و عدم ایجاد رعب و وحشت با اشاره به شرایط فرودگاه و بندرگاه  و اهمیت این مبادی ورودی گفت: اگر نیاز به شکل‌گیری اتفاق موقتی در این مبادی وجود دارد، از پیشنهادات و طراحی‌های خوب استقبال می‌کنیم.
شمسیان با اشاره به آمار واکسیناسیون و تفاوت تعداد دوز اول و دوم به علت احتمالی مسافری تصریح کرد: فرض بر این است که تقریبا غالب جمعیت ساکن کیش، واکسینه شده‌اند، لذا اطلاع‌‌رسانی دوباره برای توجه به نوبت‌های دوم و سوم واکسیناسیون توسط مدیران تمام بخش‌ها و مجامع توصیه می‌شود.
وی تامین ظرفیت لجستیک را وظیفه و دغدغه‌ی سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و افزود: مهیا کردن فضای مناسب جهت ادامه و تقویت واکسیناسیون در کیش و اسباب نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز از همین جمله می‌باشد.
دبیر ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا با تاکید بر تشکیل کمیته نظارت و ادامه فعالیت آن با جدیت، گفت: زیان مجامع صنفی، قابل‌جبران نیست اما از طرفی هم نمی‌توان به شیوه‌ی پیش از کرونا بازگشت، لذا اگر بازبینی، تاثیری در اصلاح این شیوه دارد درنظر گرفته شود اما قوانین بالادستی به‌هیچ‌عنوان نباید نادیده گرفته شوند.
شمسیان با مثال زدن ایام موقت آماده‌باش نیروهای نظامی و ارتش در زمان‌های خاص و فشرده‌ترین شکل ممکن درس خواندن دانش‌آموزان کنکوری، طولانی شدن آماده‌باش‌بودن کادر سلامت را خسته‌کننده عنوان کرد و افزود: در حال حاضر که در شرایط بحرانی نیستیم، با طراحی و تامین زیرساخت‌ها به نیروها استراحت داده و اگر شیب بیماری به سمت اوج‌گیری رفت، تجهیز سریع و آماده‌باش اجرا شود، چرا که آماده‌باش مطلق و درگیری مداوم، قطعا فرساینده می‌باشد چنانچه این خستگی را در کادر سلامت شاهد هستیم.
وی همچنین با تایید لزوم ایجاد بخش نقاهتگاهی توسط پروژه‌های عمرانی و بزرگ کیش به نسبت ۲۰درصد جمعیت کارکنان خود، ادامه داد: نظارت درونی و بیرونی مجامع در دستور کار قرار گیرد.
شمسیان در خصوص شرایط آموزش و پرورش و چالش‌های پیش‌آمده درخصوص برگزاری امتحانات نیز با تاکید بر دانش و توانایی رییس آموزش و پرورش کیش، تصریح کرد: تصمیم در این خصوص به شورای مدرسه شامل مدیر مدرسه، مراقب سلامت، نماینده دبیران، نماینده دانش‌آموزان تفویض شده است و تصمیم این شورا با تایید ستاد کرونا، لازم‌الاجرا است.
دبیر ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا در پایان با تاکید بر لازم‌الاجرا بودن آخرین مصوبات ستاد ملی، بر هدف عدم تضرر مجامع صنفی تاکید کرد و گفت: با حداکثر رعایت از تغییر رنگ کیش و عدم اعمال محدودیت‌ها جلوگیری می‌کنیم.
سخنگوی ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا در ابتدای این نشست، با بیان این مطلب که طرح مبارزه با کرونا با نام سردار سلیمانی، از کیش الگو گرفت و بعدتر در کل کشور اجرا شد، اظهار داشت: طی ۲۱ ماه پاندمی در کشور، تعداد کل مبتلایان از روز اول تاکنون در کیش ۸۵۲۷ بیمار بوده که ۸۳درصد این تعداد را ساکنین جزیره کیش تشکیل می‌دهند.
دکتر رضانیا از اخذ ۴۰ هزار و ۱۰۰تست تشخیص کرونا از ابتدای پاندمی تاکنون خبر داد و افزود: در حال حاضر هیچ بیمار بستری نداریم.
رییس مرکز توسعه سلامت کیش با اعلام این آمار که در کل پاندمی ۶۰ نفر در اثر ابتلا یا عوارض به کرونا در کیش فوت کردند، افزود: بیشترین رتبه رده‌ی سنی فوت‌شدگان در رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال  با ۱۷ نفر بوده و رده‌ی دوم و سوم را به ترتیب رده‌ی سنی ۶۰ تا ۶۹ سال با ۱۳نفر و ۳۰ تا ۳۹ سال با ده نفر و بعد بالای ۷۰سال و رده‌های سنی دیگر به خود اختصاص دادند.
وی ادامه داد: پایین‌ترین سن فوتی، شیرخواره‌ای سه‌ماهه بود که از شمال کشور مسافر کیش بودند.
رضانیا یکی از افتخارات جزیره در پاندمی کرونا را، میزان کشندگی و میرایی آن به نسبت پایین‌تر از سطح جهانی عنوان کرد و افزود: درصد بستری به کل مبتلایان نیز ۱۴درصد است که میانگین این میزان را در شاخص جهانی و کشوری ۲۰درصد است.
رییس مرکز توسعه سلامت کیش با اشاره به تعداد نفراتی که سه روز اخیر با علائم سرماخوردگی به کلینیک‌های تنفسی یا مرکز کووید مراجعه کرده‌اند، گفت: این امر می‌تواند هشداری بر شیوع سویه اُمیکرون در جزیره باشد.
وی ادامه داد: تعداد ده درصد تست‌ها برای بررسی توالی ژنتیکی فردا به آزمایشگاه استان فرستاده خواهد شد.
رضانیا هنر شورای سلامت هر منطقه‌ای را در طولانی کردن همه‌گیری از زمانی که هر سویه در کشور غالب می‌شود عنوان کرد و ادامه داد: هرچه زمان اوج‌گیری طولانی‌تر شود به زمان پایان آن نزدیک‌تر خواهیم شد و این امر از ابتدا در دستور کار مرکز توسعه سلامت و ستاد کرونا کیش قرار داشت.
وی ضمن ارایه‌ی گزارشی از واکسیناسیون در جزیره کیش، تعداد کل افراد واکسینه شده دوز اول را ۵۶هزار و ۲۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: ۴۸هزار و ۹۱۹ نفر نیز دوز دوم و ۸هزار و ۳۷ نفر هم دوز سوم را دریافت کردند.
سخنگوی ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا با ابراز خرسندی از رونق تجاری نسبی موجود ادامه داد: با توجه به این‌که توانستیم در زمان کوتاهی به پوشش مناسب ایمن‌سازی برسیم، در صورت ابتلای بالا به سویه‌های مختلف کرونا، امیدواریم کمترین میزان مرگ و میر را شاهد باشیم.
 
وی با تاکید بر افت شدید میزان درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تصریح کرد: زمانی می‌توان به ایمنی از یک سویه رسید که بالای ۸۰درصد جامعه، دستورالعمل‌های بهداشتی مبنی بر «ضدعفونی سطوح و دست‌ها»، «استفاده از ماسک»،‌ «فاصله اجتماعی» و «تهویه مناسب» را رعایت کنند و میزان سرایت بیماری کاهش یابد.
رضانیا با اشاره به سه لایه نظارتی تعریف‌شده در گذشته، در این سطوح نیز با کاهش نظارتی مواجه شده‌ایم اما باید با جدیت دوباره به نظارت در لایه‌های مدیران، صنفی و مردمی خصوصا رسانه‌ها بازگردیم.
وی با پیش‌بینی اوج‌گیری سویه اُمیکرون طی دو هفته آینده در کیش، خوشه‌های خانوادگی را در این سویه مهم قلمداد کرد و افزود: اُمیکرون را Pcrگریز است و بسیار پیش آمده علی‌رغم تست منفی pcr مسافران کشورهای خارجی، بعد از ورود علائم نشان داده و ابتلای ایشان به اُمیکرون محرز شده است.
رضانیا با تاکید بر شیوع اُمیکرون و محدودیت‌های کشورهای دیگر، گفت: بعضی از این مناطق، ممنوعیت‌های آمد و شد را به محدودیت‌های دیگرشان اضافه کرده‌اند و باید تمام تلاش خود را برای اینکه این محدودیت‌ها به منطقه‌ی ما تسری نیابد و رونق اقتصادی پیش‌رو را از دست ندهیم.
سخنگوی ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا همچنین در بخش لجستیک به دستور استرداد ماشین‌هایی که در اختیار این مرکز می‌باشد اشاره کرد و گفت: یکی از این خودروها در جهت کنترل مبادی‌های ورودی و پایش درمنازل بیماران، و دیگری در جهت نظارت بر فعالیت‌های گردشگری و پذیرایی در ساعات غیراداری استفاده می‌شود و در صورت از دست دادن آنها لطمه‌ی بدی خواهیم خورد.
رضانیا تاکید کرد: تاکنون بخش عمده‌ای از تجهیزات را خیرین کیش تامین کردند و با این رویه ما باز هم باید از آنها کمک بخواهیم.
وی همچنین بر لزوم تقویت نظارت‌ها تاکید کرد و گفت: بخش‌های مختلف دوباره و با جدیت، تیم‌های نظارتی خود را تشکیل دهند.
رضانیا همچنین با اشاره به به ساماندهی حمل ونقل و ازدحام متقاضیان کشتی‌های تفریحی در بندرگاه، افزود: تقویت و تشکیل ایجاد کمیته نظارت  باید دوباره در دستور کار قرار بگیرد.
وی همچنین حضوری شدن کلاس‌‌های مدارس را منوط به رعایت محورهای پیشگیری عنوان کرد و گفت: بنا شد امتحانات مدارس ابتدایی، غیرحضوری باشد و در سطوح بالاتر درس‌های غیراصلی، آنلاین برگزار شوند و جهت امتحانات حضوری و رفع دغدغه‌ی دانش‌آموزان واکسن‌نزده، روزهای مجزا برای آنها در نظر گرفته شود.
رضانیا با اشاره به اعتراض مجامع صنفی مانند جنگ‌ها و کشتی‌های تفریحی، تصریح کرد: به هیچ وجه صلاح نیست ظرفیت‌های مصوب‌شده برداشته شوند و تمام آن ضوابط باید طی مصوبه‌ای، دوباره به آنها ابلاغ و لازم‌الاجرا شود.
وی با اشاره به لزوم آمادگی مواجهه با بیماران احتمالی سویه اُمیکرون، بر ظرفیت‌سازی مجدد تاکید کرد و با اشاره به ابلاغ معاونت عمرانی سازمان به کلیه‌ی شرکت‌ها و پروژه‌های عمرانی مبنی بر ایجاد محل نقاهتگاهی، گفت: در پروژه‌هایی که چندصدنفر مشغول به فعالیت هستند، کلیه‌ی پروژه‌ها مکلف به ایجاد نقاهتگاه و جداسازی بیماران احتمالی به میزان ۲۰درصد تعداد کل کارکنان‌شان هستند.
وی همچنین به پیش‌بینی مکانی برای سرویس نقاهتگاهی با در نظر گرفتن تمامی شئونات و کرامات انسانی اشاره کرد و گفت: نقاهتگاه موقت در مجموعه فیاک می‌تواند محل مناسبی برای این امر باشد.
رضانیا با تاکید بر ضرورت کنترل بیماری در جزیره، به کاهش ارائه‌‌ی خدمات نیروهای تالار شهر اشاره و تصریح کرد: در خصوص مرکز تجمیعی واکسیناسیون، میزان همکاری تالار بعد از بازگشایی جنگ‌ها و کنسرت‌ها کاهش یافته، و پیرو آن ساعت کار گروه واکسیناسیون یکسره شده و ساعت ۳ به تالار شهر تحویل داده می‌شود.
 
 
رییس آموزش و پرورش کیش نیز با اشاره به چالش چندگانه‌ی پیرو مصاحبه وزیر بهداشت، و دو مصوبه‌‌ی ۰۶ و ۰۷ شورای سلامت گفت: حتی مدیرکل و مشاور نیز دچار سردرگمی و دو برداشت متفاوت شدند.
پرویز حیدری‌راد با تاکید بر همراهی کامل با تصمیمات شورای سلامت کیش، افزود: طی جلسه با مدیران در روزهای آخر هفته، مقرر شد علی‌رغم چندبرابر شدن زحمت مدارس، گرچه طبق قانون، امتحانات داخلی هیچ نیازی به برگه و امتحان رسمی ندارد، و دبیران امکان و اجازه‌ی درج نمره با توجه به فعالیت‌های مستمر را دارند؛ اما امتحانات در دو مرحله و مختص دو گروه دانش‌آموزان واکسن‌زده و غیرآن انجام پذیرند.
حیدری با اشاره به ناظر بودن استان هرمزگان بر فعالیت‌های منطقه‌ای جزیره به عنوان یکی از بخش‌های بندر لنگه بر لزوم نگاه به کیش به عنوان منطقه‌ای ویژه تاکید کرد.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز، بر اجرای طرح نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از یک سال نیم گذشته تاکنون توسط جامعه بازاریان تاکید، و تصریح کرد: از اوایل شیوع ویروس کرونا، این طرح برای اولین‌بار در کیش، به صورت مستمر و  بدون حتی یک روز تعطیلی در تمامی بازارها اجرا شد و ضمن این نظارت‌ها و فرهنگ‌سازی، کلیه بازاریان نیز آموزش‌های لازم را جهت خودنظارتی دریافت کردند.
رحمان سادات نجفی با بیان این مطلب که فرهنگ‌سازی نیاز به هزینه دارد و باید از ظرفیت‌های رسانه‌ای مانند صداسیما و رسانه‌های محلی استفاده کرد، گفت: جامعه‌ی بازاریان و بازرگانان کیش نیز به عنوان بخش خصوصی مانند همیشه آمادگی همراهی دارد.
 
رییس بیمارستان کیش نیز با اشاره به شرایط خاص و ویژه جزیره و همه‌ی فعالیت‌هایی که در تمام آحاد از خیرین و اصحاب رسانه گرفته تا سپاه و بسیج و..  صورت گرفت، بر مجهز شدن به دستگاه تست pcr و دستگاه‌های لازم دیگر بدون تحمیل هیچ بودجه‌ای به سازمان و از محل خیرین و سازمان بهداشت تاکید کرد و افزود: با امضای نهایی توسعه‌مدیریت دستگاه تنفسی هم به تجهیزات بیمارستان اضافه خواهد شد که بسیار هم ضروری می‌باشد.
مصطفی نادعلی‌نژاد با تاکبد بر جداسازی و تدوین دو مسیر سبز و زرد، در بیمارستان ایجاد درمانگاه و بستری تنفسی که برای اولین‌بار در کیش اجرا شد؛ با اشاره به شدت واگیری در موج پنجم و ابتلای اکثر کارکنان بیمارستان در بخش‌های مختلف و سرکار ماندن آنها ضمن جداسازی از کارکنان سالم، ادامه داد: آماری مبنی بر نبود اُمیکرون در کیش نداریم، چرا که هم روند بیماری و علائم آن فریبنده و مشابه سرماخوردگی می‌باشد و هم امکانات تست آن فقط در مراکز دانشگاهی موجود است و ما به آن دسترسی نداریم.
عزت‌اله محمدی، سرپرست شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌ کیش با اشاره به رشد چشمگیر ورود گردشگر به کیش، اظهار داشت: چهار محور ماسک، فاصله‌ی اجتماعی، ضدعفونی سطوح و تهویه مناسب در تمامی مبادی ورودی مدیریت می‌شود.
وی با اشاره به شروع پروازهای خارجی از مبدا و مقصد کیش نیز بر گرفتن تست pcr از مسافرین تاکید کرد.
علی اقتصاد مدیرعامل جامعه کلوب‌داران کیش با اشاره به استفاده از ظرفیت صددرصدی اماکن مختلف در سراسر کشور از جمله هواپیمایی کیش، اظهار داشت: اماکن گردشگری طی دو سال گذشته بسیار متضرر شده‌اند و ظرفیت‌ها قابل بازنگری هستند.
دکتر رضانیا در این خصوص، رعایت دستورالعمل‌ها و محدودیت را در جهت امکان ادامه‌ی فعالیت این اماکن و عدم اعمال محدودیت‌های جدی اعلام و تصریح کرد: اگر در جایی نقصی وجود دارد باید در پی اصلاح آن باشیم نه این‌که به استناد یک اتفاق و قضاوت اشتباه، مصوبات لغو شده و با محدودیت‌های کشوری مواجه نشویم و رونق اقتصادی جزیره ادامه داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه تقویت نظارت‌ها به منظور امکان بهره‌وری اقتصادی و رونق آن و عدم‌ناچاری به محدودیت‌های مشابه سابق می‌باشد، تصریح کرد: کارکنان رسمی ادارات جهت حضور در محل کار خود مکلف به دریافت سه دوز واکسن هستند و در غیراین صورت غیبت غیرموجه برایشان منظور می‌شود چنانچه در مدارس و اماکن دیگر نیز مشابه همین قانون لازم‌الاجرا است.
در پایان این نشست، محمدعلی کشرانی نماینده پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش، در پاسخ به گله‌ی رییس بیمارستان کیش مبنی بر تعویق خرید دستگاه‌هایی که شش ماه از مصوبه و تامین بودجه‌ی آن گذشته؛ این توقف را ناشی از تغییر مدیریت‌ها و از ظرف معاونت توسعه و مدیریت عنوان کرد و گفت: این قرارداد آماده‌ی خرید است و پیش‌فاکتورهای لازم آن نیز آماده شده است.
 

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − چهار =

logo-samandehi