نمایشگاه دریانوردی و صنایع دریایی

یازدهمین دوره نمایشگاه دریانوردی و صنایع دریایی ایران (ایران آیمکس ۲۰۱۹) با هدف توسعه اقتصاد دریا محور، تقویت زیرساخت ها و رشد توانمندی های صنایع دریایی و تولیدات و خدمات مرتبط از تاریخ ۲ تا ۵ دیماه در مرکز بین المللی نمایشگاه‌ها و همایش های جزیره کیش برگزار می‌شود.

برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا که توسعه از سمت دریا صورت می‌گیرد، در کشور ما توسعه از مرکز کشور صورت گرفته و می‌گیرد. توسعه دریا محور و توسعه دریایی آن‌طور که باید و شاید در چندین سال گذشته باوجود ظرفیت‌هایی که وجود دارد در ایران اتفاق مورد توجه قرار نگرفته است. درحالی که در برنامه ششم توسعه و در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی به این نکته توجه شده است. این در حالی است که در کشور ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی وجود دارد.

آریا حمیدیان، مدیرعامل شرکت بهاران تدبیر کیش و مدیر برگزاری رویداد ایران آیمکس ۲۰۱۹ می‎گوید: سواحل دریایی ایران در شمال و جنوب به ویژه سواحل مکران در جنوب شرق و دسترسی به آبهای آزاد از ظرفیت های عظیم در رشد اقتصادی کشور است که متاسفانه در سالهای پیش و پس از انقلاب به جایگاه بایسته خود نرسیده است.

– آقای حمیدیان لطفا درباره آیمکس ۲۰۱۹ و اهمیت برگزاری آن توضیح دهید.

یازدهمین دوره نمایشگاه دریانوردی و صنایع دریایی ایران (ایران آیمکس ۲۰۱۹) با هدف توسعه دریا محور، تقویت زیرساخت ها و رشد توانمندی های صنایع دریایی و تولیدات و خدمات مرتبط از تاریخ۲ تا ۵ دیماه در مرکز بین المللی نمایشگاه‌ها و همایش‎های جزیره کیش برگزار می‌شود.

اما درباب اهمیت این رویداد؛ همانطور که می دانید با بضاعت عظیمی که ما در حوزه دریایی داریم باید به سمت بهره برداری از این بخش برویم که لازمه این کار اتکا به اقتصاد دریامحور است. بنابراین رویکرد اقتصاد دریا محور می تواند افق های تازه ای را پیش روی ما برای برون رفت از اقتصاد متکی به نفت ایجاد کند. در اقتصاد دریا محور، توسعه با توجه به ظرفیت های بی پایان دریا محور موردتوجه قرار می گیرد. در سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی در ۵ یا ۶ بند به شکل مشخص به اقتصاد دریا محور و توسعه اقتصادی از مسیر دریا اشاره ‌شده است. استفاده از این ظرفیت‌ها و رسیدن به این نقطه، نیاز به کار زیادی دارد که نمایشگاه‌ها می‌تواند ابزاری در این راستا باشد. به‌ویژه نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی که با رویکرد تازه و پلتفرم جدید، می تواند گامی روبه‌جلو برای رسیدن به این اهداف باشد.

– این دوره چه تفاوتی در اجرای نمایشگاه با دوره های پیشین خواهد داشت؟

با توجه به سیاست‌های کشور و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، نمایشگاه دریایی کیش با هدف معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کلیه مقوله‌هایی که می‌تواند به مباحث توسعه اقتصاد دریا محور کمک کند، بر اساس پلتفرم جدید در دی‌ماه برگزار می‌شود. بخش نمایشگاه با حضور اغلب نهادهای حاکمیتی و شرکتی و انجمن ها برگزار می‎شود. در حوزه محتوایی نیز، همه بخش ها مشارکت داشته و برنامه های موضوعی بسیار جذابی تدارک دیده شده که در شرایط کنونی کشور به آن نیازمند است.

با توجه به سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، نمایشگاه دریایی کیش با هدف معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و فرصت‌ها سرمایه‌گذاری و کلیه مقوله‌هایی که می‌تواند به مباحث توسعه اقتصاد دریا محور کمک کند، هدف گیری شده است. این نمایشگاه بر اساس پلتفرم جدید و در فضایی استاندارد و با پرهیز از هیاهوسازی و جنجال، در دی‌ماه برگزار می‌شود. این کلیت برگزاری نمایشگاه‌ بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی است.

– خیلی از رویدادها، دچار مشکل بخشی نگری هستند. شما چه تدابیری برای حل این موضوع دارد؟

در زمینه صنعت دریایی و دریانوردی بیش از ۴۰ نهاد و سازمان تصمیم ساز و فعال وجود دارد. ما تمامی این ارکان ازجمله وزارتخانه ها، سازمانها، شرکت‌های بزرگ، و انجمن ها چه در بخش دولتی، چه در بخش خصوصی را شناسایی کرده ایم. در حال مذاکره با همه عناصر فعال در این زیست بوم هستیم. از همین تریبون اعلام می‌کنم که درهای این رویداد بین‌المللی به روی همه باز است و آمادگی لازم را برای اینکه تمام امکانات را در اختیار مشارکت‌کنندگان بگذاریم، داریم. نکته مهم در این زمینه، همکاری شورای عالی صنایع دریایی کشور به عنوان نهاد بالادستی در زمینه رگولاتوری و هماهنگی فعالیت وزارتخانه ها و دستگاههای مختلف در موضوع بندر، دریا، صنایع دریایی، خدمات دریایی، بهره برداری از ظرفیت های آبی و ..در یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی است که توافقات در حال نهایی سازی است.

مجموعه های تخصصی و علاقمند در عرصه صنعت دریایی و دریانوردی می‌توانند در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در زمینه محتوایی از طریق برپایی نشست‌های تخصصی حضور داشته باشند و چالش‌ها، مشکلات و نیازمندی‌ها و توانایی هایشان را مطرح کنند. سیاست‌های ما در این رویداد این است که وجه غالب حوزه های های مرتبط با این حوزه کلان و زیرساختی در رویداد امسال حضور فعال داشته باشند و از بخشی نگری تا جای ممکن خودداری کنیم. تعامل حداکثری برای مشارکت تمام بخش ها مد نظر شرکت بهاران تدبیر کیش است.

– بعد از تحریم‌ها حوزه نظامی، وزارت دفاع و نیرو دریایی سپاه در حوزه‌های هایتک حضور جدی داشتند. یکی از این حوزه‌ها حوزه صنایع دریایی است. آیا برای حضور این دو نهاد پیش‌بینی داشتید؟

بعد از تحریم‌ها، حوزه نظامی از جمله وزارت دفاع و نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش با همکاری پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در حوزه‌های دارای فناوری بالا یا هایتک دستاوردهای ارزنده ای داشتند. از این رو در حال مذاکره و نهایی سازی توافق حضور مجموعه های مرتبط با دریا در وزارت دفاع، نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش در این نمایشگاه هستیم. این مجموعه ها پس از طی زمان های مشخص و در صورتی که به فناوری های تازه دست یابند، دستاوردهای گذشته را جهت استفاده در اختیار بخش خصوصی می گذارند. سرریز دانش (knowledge spillovers) موضوعی است که در کشورهای توسعه یافته هم کاربرد داشته و در صورت تشخیص مجموعه ها، این اتفاق می تواند برای پیشرفت کشور رخ دهد.

– برگزاری نمایشگاه در شرایط سخت اقتصادی چه تاثیر و دستاوردی برای کشور دارد؟

در اینکه شرایط اقتصادی کشور وضعیت پیچیده‌ای به خود گرفته شکی نیست. ما دریکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی قرارگرفته‌ایم. اما من معتقدم در این‌ مواقع باید تحرک بیشتر باشد و بر خلاف جریان آب برای بهبود شرایط تلاش کنیم. نباید مرعوب شویم. اگر این اتفاق بیفتد، به وضغیتی می رسیم که دشمن در انتظار نشسته است. دست روی دست گذاشتن و منتظر معجزه بودن کار درست و منطقی نیست. قبول دارم که باید جلو ریخت‌وپاش‌ها و هزینه اضافی گرفته شود ولی اینکه کلاً هر فعالیت نمایشگاهی متوقف بشود درست نیست. لازمه هر بازاری، برگزاری نمایشگاه‌ها برای تعامل و تکامل است. معتقدم که مدیریت کردن برگزاری نمایشگاه، مهم‌ترین کار است که درنهایت خروجی خوبی از آن حاصل شود. مدیریت کردن نمایشگاه‌ها مهم‌تر از این است که دست روی دست بگذاریم و هیچ رویداری را برگزار نکنیم و تحرک را از بین ببریم. در تمام ابلاغیه‌هایی که از سوی دولت ابلاغ شده تصریح گردیده که از شرکت در نمایشگاه‌های غیرضروری جلوگیری شود.

یازدهمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی کیش به گونه ای طراحی شده است که رویدادی خروجی محور باشد. برای اینکه به خروجی خوبی برسیم لازم است که با موضوعات و محورهای مشخص آن را برگزار کنیم. امسال سال رونق تولید است. به‌تبع آن باید تمام دستگاهها ، وزارتخانه‌ها و نهادها در جهت رونق تولید و تحقق شعار سال حرکت کنند. از الزامات رونق تولید، نقدینگی و تأمین مالی واحدهای تولید است. یکی از اصلی‌ترین رویکردهای نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی امسال در جزیره کیش بحث تأمین مالی در حوزه صنایع دریایی است

– آیا حاضران در نمایشگاه، امکان نشست‌های رودررو با افراد و شرکت‌های تأمین سرمایه را خواهند داشت؟

علاوه بر پنل‌هایی که برگزار می‌شود، معمولاً در انتهای این پنل ها به‌رسم معمول نشست‌ها پرسش و پاسخ و رابطه تعاملی انجام می‌ شود، شرکت بهاران کیش به‌عنوان مجری برگزاری این رویداد در صدد برگزاری جلسات مذاکره بنگاه به بنگاه (B2B) برای شرکتهای متقاضی است. ما در تمامی رویدادهایمان، از یک ماه مانده به شروع رویداد وقتی ساختار مشارکت‌کننده‌ها شکل می‌گیرد یک گروه به شکل مشخص اطلاعات مشارکت‌کنندگان را تبادل می‌کنند. این تبادل بین تمام حاضرین در نمایشگاه و افراد و شرکت‌هایی که علاقه به برگزاری جلسه و نشست‌ها با یکدیگر دارند، صورت می‎گیرد. این دپارتمان وظیفه تنظیم جلسه‌ها را بر عهده دارد و از ظرفیت نمایشگاه استفاده می‌شود. در آخرین رویداد سرمایه‌گذاری در جزیره کیش(کیش اینوکس) در طول ۳ روز ۱۹۶ قرار ملاقات تجاری از پیش تعیین‌شده با موضوع مشخص برگزار شد. تلاش می‌کنیم که امسال نیز این اتفاق در ایران آیمکس ۲۰۱۹ نیز تکرار شود.

پیش‌بینی شما از استقبال فعالان این حوزه چطور است؟

زمان زیادی را برای به خاطر هماهنگی‌هایی که باید انجام می‌شد صرف کرده ایم. پیشرفت خوبی حاصل شده و استقبال خوبی از ایران آیمکس صورت گرفته است. امیدواریم در زمان باقیمانده با سایر بخش ها و انجمن‌ها، توافق همکاری ایجاد شود تا بتوانیم نمایشگاه را به بهترین شکل برگزار کنیم. باز هم از همه کسانی که دغدغه ایران و سربلندی و اعتلای آن از جمله حوزه استراتژیک دریا و کسب و کارها و فعالیت های مختلف را دارند، دعوت به همکاری و همراهی در این مسیر سخت و پراهمیت را دارم.

انتهای پیام/ منبع: هفته نامه حمل و نقل

وب سایت نمایشگاه 

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =