ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

خانواده، محور اصلی تمام رویدادهای کیش

خانواده، محور اصلی تمام رویدادهای کیش

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در نشست خبری نخستین جشنواره ملی “کیش، بهشت خانواده” تاکید کرد:
خانواده، محور اصلی تمام رویدادهای کیش

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر نهایت بهره‌مندی از ظرفیت هنری جزیره با مشارکت ویژه‌ی هنرمندان در سطح ملی در برگزاری رویدادهای کیش، محور اصلی تمامی رویدادها را “خانواده” اعلام کرد و افزود: هر رویدادی فقط در جهت ارتقای “فرهنگ کشور” یا “نام کیش” پذیرفته است

سید علیرضا فاطمیان‌پور با تاکید بر لزوم توجه به سه رکن “محتوا”، “قالب” و “مخاطب” در انتقال پیام به مخاطب و شکل‌گیری یک رویداد فرهنگی، اظهار داشت: در دوره‌ی جدید که در کیش خدمتگزار هستم قائل به آن هستیم که “کار خوب” را به “خوبی” انجام دهیم، لذا با توجه به محدودیت منابع، ابتدا مسیر را مشخص کرده، سپس با سنجش شرایط و شناخت کیش و کیشوندان، طرحی همه‌جانبه تدوین گردد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر نیاز کیش به نگاه‌های “فرهنگی”، “گردشگری”، “ملی”، “هویت دینی” و “سبک زندگی ایرانی_اسلامی” ادامه داد: تصمیم گرفتیم با درنظر گرفتن یک شعار و محور، تمامی رویدادهای دیگر را حول آن تعریف کنیم، بر این اساس رویدادهای جزیره کیش یا باید در حوزه‌ی فرهنگ کشور مفید واقع شود و یا باعث “ارتقای نشان جزیره کیش” گردد و اگر غیر از این باشد، اشتباه خواهد بود.
فاطمیان‌پور با اشاره به رویدادهای گذشته در کیش، خاطرنشان کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم کار نویی خلق کنیم که در ارتقای نام کیش یا تقویت فرهنگ کشور موثر باشد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی “کیش، بهشت خانواده”، موضوع جدی در دنیا و مشخصا کشور ایران را “خانواده” و “پاسداشت از حریم آن” دانست و افزود: خیلی از ناهنجاری‌ها و معضلات از طریق خانواده قابل حل هستند.
وی “خانواده” را از کلیدواژه‌های اصلی در طراحی رویدادهای فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: شعار “کیش، بهشت خانواده” از بهترین شعارهای به‌کاررفته طی سال‌های گذشته بود که یکی دوسالی نیز موردتوجه قرار داشته است؛ تلاش ما در این دوره و فرصت اندک مدیریت‌های موجود در کشور، بهره‌وری از هنر و هنرمندان در جهت ارتقا و تقویت این شعار و تولید محتوا است، محتوایی که متاسفانه به زبان روز و مناسب نسل جدید نیست.
فاطمیان‌پور، “هنر” را بهترین مسیر جهت انتقال مفاهیم صحیح به نسل جدید اعلام و تاکید کرد: هنرمندان باید در این مسیر قدم زده و حرکت کنند.
وی همچنین با اشاره به گلچین برنامه‌های برگزارشده در کیش و تصمیم بر اجرای سلسله‌وار آنها با محوریت خانواده، نخستین جشنواره ملی “کیش، بهشت خانواده” را اولین قدم از این مسیر عنوان کرد و افزود: این رویداد در سه بخش “عکس”، “پوستر” و “فیلم صدثانیه‌ای” اجرا می‌شود و تلاش شد هم از ظرفیت کیش نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم و هم رویدادی در سطح ملی با مشارکت ویژه‌ی همه‌ی هنرمندان مطرح کشور ارائه دهیم.
فاطمیان‌پور تاکید کرد: بنا داریم در اختتامیه‌ی هر رویدادی، افتتاح جشنواره‌ی دیگری از “کیش، بهشت خانواده” را شاهد باشیم و با بخش‌های هنری دیگر، این رویداد را به‌صورت پیوسته و در کل طول سال برگزار نماییم.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نگاه گردشگری مخاطبان کیش، گفت: افراد اهل تعمق و تفکر بدین نتیجه رسیده‌اند که رفتارهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری در جزیره کیش وجود دارد که در کمتر نقطه‌ای دیگر از کشور قابل مشاهده است و این نتیجه‌ی تلاش گذشتگان است که فرهنگی را جهت رفتار درست ترافیکی در کیش ایجاد کرده‌اند.
فاطمیان‌پور با اشاره به مواردی همچون “عدم وجود چراغ‌قرمز”، “بوق نزدن”، “توقف رانندگان پشت خط‌کشی عابرپیاده یا در دیگر محل‌های تردد آنها”، “توقف و رعایت حق تقدم در هنگام ورود به میدان”، “نگهداری اموال عمومی”، “حفظ محیط زیست” و “پاکیزه نگاه داشتن سواحل”، این موارد را نشان از فرهنگ بالای اجتماعی کیشوندان دانست و خاطرنشان کرد: به تبع همین فرهنگ و در جهت پاسداری از آن، باید رویدادهای مختلف تعریف گردند چرا که اگر دقت‌نظر و توجه کافی و برنامه‌ی هوشمندانه‌ای در این جهت نداشته باشیم، رو به افول خواهد رفت و این در حالی است که جز سواحل بکر و زیبا و نعمات خداوند، این فرهنگ موثر از جذابیت‌های جزیره کیش است گرچه متاسفانه طی سال‌های گذشته دچار آسیب شده است؛ چنانچه طرح صدف با مجموعه‌های “کیش‌بان” و “کیش ِ مهر” نیز با بهره‌مندی از مشارکت عمومی در تمامی سطوح سنی و حوزه‌های هنری تدوین گردیده است تا به جزیره‌ای امن که بهشت خانواده برای کیشوندان و گردشگران باشد، بیانجامد.

جشنواره ملی “کیش، بهشت خانواده” در سه بخش هنری برگزار می‌شود
بابک عامل، دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی “کیش، بهشت خانواده” اظهار داشت: بعد از تصمیم معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان جهت برگزاری رویداد “کیش، بهشت خانواده”، این جشنواره با انتشار فراخوان از تاریخ ۲۲مهرماه در سه بخش عکس، فیلم‌ صدثانیه‌ای و طراحی پوستر کار خود را آغاز کرد.
وی با بیان این مطلب که این نشست، اولین نشست خبری رسمی این جشنواره است، از معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیران علمی و اجرایی جشنواره خبر داد و افزود: داوران جشنواره نیز در نشست بعدی که تهران خواهد بود، معرفی خواهند شد.

عامل موضوعات جشنواره را “خانواده، کیش و نشاط اجتماعی”، “خانواده، کیش و حریم قانونی”  و “خانواده، کیش و محیط زیست” عنوان کرد و افزود: افرادی که برای شورای سیاست‌گذاری جشنواره از طرف معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان به عنوان رئیس جشنواره انتخاب شدند، مهدی خانعلی‌زاده، سعید یکه‌دهقان، سعید زاهدی، عالمه خسروی و مهدی گردآفرین‌ هستند.
وی در بخش دبیران علمی، مهدی جمالیان و حسین تهوری را به‌ترتیب دبیران بخش‌های فیلم صدثانیه‌ای و عکس اعلام و خاطرنشان کرد: دبیر علمی بخش پوستر در نشست خبری تهران معرفی خواهد شد.
دبیر اجرایی رویداد “کیش، بهشت خانواده” ابراز امیدواری کرد: در اختتامیه‌ی این جشنواره، موضوعات و بخش‌های جدیدی به این رویداد اضافه و معرفی خواهد شد تا درنهایت به آورده‌ی فرهنگی و هنری برای جزیره کیش بیانجامد.

این جشنواره‌ها با کمک رسانه، درخشندگی و امنیت کیش را مخابره خواهند کرد

مهدی خانعلی‌زاده، مدیرکل روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش نیز، گفت: در این جشنواره آنچه در کیش وجود دارد و آنچه از کیش به‌شکل غیرواقعی بازنشر داده شده است، تبیین و واقعیت‌ها منتقل خواهد شد.
وی با تاکید بر بررسی محورهای جشنواره مانند “امنیت” ادامه داد: طراحی‌ها بر این اساس انجام شده است و امیدواریم خروجی‌ها نیز با همین سمت و سو حاصل شود تا بتوانیم کیش، پاره‌ی تن ایران را در خاطرات مردم بازیابی کنیم و نشان دهیم که همچنان درخشان است.
مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان، علت برگزاری دو نشست خبری در هر دو منطقه‌ی کیش و تهران را اهمیت نقش رسانه اعلام کرد و افزود: مسئولیت رسانه از شورای سیاست‌گذاری و دبیران بر نخواهد آمد.

از “ظرفیت زنان” و “هنر” در انتقال فرهنگ بهره گرفته شود
عالمه خسروی، رئیس اداره امور زنان نیز در ادامه‌ی این نشست، با ابراز خرسندی از محوریت “خانواده” در این رویداد گفت: خانواده یکی از کلیدواژه‌هایی است که در سطح کشور هم حائز اهمیت و هم مورد هجمه‌های بسیاری قرار گرفته است و جای خوشحالی دارد که با ابزار هنر، سراغ این مفهوم رفته‌ایم.
وی با تاکید بر اهمیت انتقال مفاهیم و موضوعات مربوط به حوزه‌ی خانواده از طریق زبان نرم هنر، گفت: خوشبختانه در جزیره‌ی کیش حدود ۱۵هزار خانواده ساکن هستند و ۲۸هزار نفر جمعیت کیش را بانوان تشکیل می‌دهند و چنانچه دبیر اجرایی جشنواره اشاره کرد، نقش محوری در خانواده به عهده‌ی بانوان است و می‌توانند در انتقال ارزش‌ها به فرزندان و تربیت درست نسل جدید موثر باشند.
خسروی با ابراز خرسندی از این‌که در جزیره، بانوان در همه‌ی عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش فعالی دارند، ادامه داد: نرخ باسوادی زنان در کیش به نسبت کشور و حتی به نسبت مردان در جزیره در سطح بالاتری قرار دارد و این نقطه‌ی قوتی برای زنان و جامعه کیش به شمار می‌رود.
وی همچنین به نرخ مشارکت زنان به نسبت شاخص‌های کشوری اشاره کرد و افزود: میزان اشتغال زنان نیز چه در پست‌های اداری و نهادها و چه در حوزه‌های خوداشتغالی و کارآفرینی در سطح بالایی قرار دارد و امیدوارم از این ظرفیت در رونق جشنواره بهره‌برداری بهینه صورت گیرد.

در پایان این نشست، احکام نخستین جشنواره ملی “کیش، بهشت خانواده” به اعضای سیاست‌گذاری و دبیران این جشنواره اهدا شد.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + شش =

logo-samandehi