ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

مردم در کیش گاز ندارند، مسئولان درکی از مشکلات مردم

مردم در کیش گاز ندارند، مسئولان درکی از مشکلات مردم

اندک زمانی پس از اعلام میدان گازی کیش به عنوان دومین میدان بزرگی کشور، ساکنان کیش برای تامین کپسول گاز منازل خود با مشکلات جدی مواجه هستند.
تخته گاز بی‌گازی بر روان مردم کیش که دربه‌در پیداکردن یک کپسول گاز شده و خانه‌هایشان بی گاز مانده است، همچنان ادامه دارد و مسئولان از عدم توان و اختیار در جهت رفع این مشکل سخن می‌گویند.

به گزارش مجله اینترنتی ویکی‌کیش به نقل از پایگاه خبری مردم کیش، در حالی کمتر از سه ماه از تیتر خبری “میدان گازی کیش دومین میدان بزرگ گازی کشور” می‌گذرد، که کیشوندان روزهاست با بهانه‌ها و دلایل قانونی! بدون کپسول گاز سر می‌کنند یا برای تامین آن متحمل هزینه‌های گزاف و دردسرهای متعدد می‌شوند.
خبری که وزیر نفت در خصوص انعقاد قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش گفته بود: “توسعه میدان گازی کیش که ۱۴ حلقه چاه بر روی آن حفاری‌شده، تکمیل شده است و عملیات اجرایی خط لوله به طول ۲۱۰ کیلومتر از میدان کیش تا پالایشگاه‌های عسلویه در فازهای ۶ و ۷ و ۸ نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار که شرکت تأسیسات دریایی زیرمجموعه صندوق نفت متولی آن می‌شود اجرایی می‌گردد” و اکنون مردمی که در دومین کشور دارنده ذخیره گاز جهان، در منطقه‌ی دارای دومین میدان گازی زندگی می‌کنند؛ باید کپسول گاز منزل خود را با خواهش و تمنا، درخواست نمایند.
مردم جزیره کیش حدود دوسال پیش نیز، قربانی اجرای آزمایشی طرح تخصیص بنزین به هرکد ملی شده و مدتی کارت‌های بنزین آنها فاقد اعتبار شده بود و برخی هنوز نیز درگیر حواشی آن برای گرفتن کارت سوخت مجدد هستند‌.
جزیره کیش فاقد گازکشی شهری است، دوسال پیش همزمان با سراسر کشور و طرح پیشگیری از قاچاق سوخت به کیشوندان که برای تامین گاز و مصارف روزانه خود وابسته به کپسول‌های گاز هستند، اعلام شد برای دریافت سهمیه گاز باید به سامانه‌ای متعلق به شرکت نفت مراجعه و ثبت‌نام کنند؛ گذشته از این‌که در جزیره کیش به هیچ‌عنوان امکان و حتی دلیلی برای قاچاق وجود نداشته و ندارد، این طرح اجرایی نشد و نه‌تنها شرکت‌های پخش گاز مایع، کپسول گاز را بدون نیاز به ارائه مدرکی از ثبت‌نام، در منازل تحویل می‌دادند بلکه تا همین چند روز پیش کپسول‌های گاز در مغازه‌های کیش از جمله سوپرمارکت‌ها با نرخ آزاد و بی هیچ محدودیتی به مردم داده می‌شد؛ اما از چند روز پیش به ناگاه سهمیه‌ی سوپرمارکت‌ها کنسل و کپسول‌های گاز آنان دیگر شارژ نشد، از طرفی نیز سیل هجوم تماس‌های مردمی به تلفن‌های شرکت‌های توزیع گاز موجب اشغال مداوم و غیرممکن شدن تماس و از دسترس خارج‌شدن معدود تلفن‌های این شرکت‌ها و درنهایت باعث هجوم مردم با وسیله‌های نقیله شخصی و حتی تاکسی به این شرکت‌ها شد که در نزدیکی منطقه پدافند هوایی کیش و با فاصله زیاد از شهر و به‌قولی بیرون از آن قرار دارد.
اما متولیان کیش‌گاز و شرکت دیگر توزیع‌کننده کپسول‌های گاز مایع برای دادن گاز به مردم معذوریت‌ها و محدودیت‌های دیگری هم دارند که موجب به‌هم‌ریختگی و عصبانیت مردم مراجعه‌کننده شده است.
ثبت‌نام در سامانه، از جمله الزامات تحویل کپسول اما کافی نیست چرا که اولا باید ثبت‌نام‌کننده سرپرست خانوار و با همین عنوان در سایت ثبت‌نام کرده باشد و این در حالی است که برخی مراجعه‌کنندگان از دوسال پیش و با اعلام‌های قبلی به اشتباه به عنوان “شخص حقیقی” ثبت‌نام کرده‌اند و اصلاح این اشکال هم تنها با مراجعه حضوری به شرکت نفت در گلدیس ممکن است و این یعنی بدون گاز ماندن برخی از مردم مراجعه‌کننده تا زمان اداری و غیر تعطیل!
نکته دیگر که بسیار برای مسئولان و تصمیم‌گیران، قابل‌تامل و مایه‌ی شرمساری از بی‌دقتی است، الزام اعلام شماره کارت هنگام دریافت کد رهگیری در سامانه زمان ثبت‌نام و ارائه‌ی کپسول تنها با پرداخت هزینه توسط همین کارت! است؛ به‌طوری‌که با دریافت کد رهگیری باید شماره کارت عابربانک هم تعریف شود و سهمیه گاز آنان در همان عابربانک تعریف‌شده واریز می‌شود!!! حال اگر طی این مدت کارت عابربانک به هر دلیل تعویض شده و پیرو آن شماره کارت تغییر کرده باشد یا مراجعه‌کننده به هر دلیل کارت تعریف‌شده را همراه خود نداشته یا حتی در کارت تعریف‌شده موجودی نداشته باشد، باز امکان گرفتن سهمیه گاز خود را ندارد!
فارغ از اینکه ثبت‌نام با عنوان “سرپرست خانوار” هم دردسرهای خود را دارد و به لطف قوانین ناقص و غلط کشورمان، بسیار افراد ساکن در کیش هستند که هنوز تکلیف سرپرست خانوار شدن آنها نامعلوم است، افرادی نیز در جزیره سکونت دارند که به هر دلیل سرپرست خانوار نیستند اما نیاز به خرید کپسولی گاز دارند یا کارت حاوی سهمیه سوخت سرپرست خانوار به دلیل مسافرت سرپرست خانوار یا اختلاف بین آنها یا هر دلیل دیگر در دست مراجعه‌کنندگان متقاضی گاز موجود نیست و هیچ راهکاری برای برون‌رفت از این بن‌بست‌ها و رفع مشکلات وجود ندارد.

علیرضا مشهدی؛ مدیر شرکت کیش‌گاز با وجود تلاشی که برای حل مشکل ارباب‌رجو‌‌ع‌ها از طرق مختلف از جمله از طریق گرفتن سهمیه این و آن، یا سعی در دست در دست هم دادن مردم دارد، با ابراز ناراحتی از این شرایط و گرفتاری مردم به خبرنگار پایگاه خبری مردم کیش گفت: به عنوان قدیمی‌ترین شرکت توزیع گاز در کیش که سال‌هاست سرمایه‌گذاری زیادی در این عرصه کرده‌ام از این موضوع بسیار آزرده‌ام، چرا که علاوه بر دیدن مشکل مردم من نیز باید هزینه پرسنل و سرمایه‌گذاری خود را با فروش گاز تامین کنم اما محدودیت ایجادشده دست ما را هم بسته است.
خبرنگار مردم کیش که در محل مراجعه مردم برای دریافت گاز حضور داشت، با مقامات مختلف جزیره کیش تماس گرفت که هریک قول مساعدت دادند اما در نهایت از حل کامل و ریشه‌ای این مشکل به دلیل قرار داشتن در حوزه اختیارات وزارت نفت ابراز ناتوانی کردند.
یک فرد مسئول _ با تاکید بر اینکه به صورت غیررسمی و نه پاسخ برای انتشار رسانه‌ای صحبت می کرد و لذا از اعلام نام وی معذوریم _ درباره این مشکل گفت: متأسفانه مسئولان بالاسری به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی و عدم مراجعه جهت گرفتن گاز و بنرین و… درکی واقعی از تبعات تصمیات خود ندارند. آنها در محل اجرای طرح‌ها و نظرات خود حضور مستقیم و میدانی ندارند و لذا از نتایج تصمیمات خود و تاثیری که بر زندگی مردم می‌گذارد، غافل هستند.
او با اشاره به وقوع درگیری‌های پراکنده اما نگران‌کننده به دلیل جمع‌آوری کارت‌های سوخت در پمپ‌بنزین‌ها گفت: به دلیل فشارهای مختلف بر مردم؛ این مشکلات می‌تواند همانند باروتی، انفجارهایی ایجاد کند که در نهایت باعث آسیب به نظام و زحمت و رنج نیروهای انتظامی و تأمین‌کننده امنیت و نیز گرفتار شدن برخی رسانه‌ها و خبرنگاران به دلیل پوشش این وقایع شود در حالی‌که تنها راه‌حل موجود، جلوگیری از مشکلاتی است که باعث ناهنجاری و اعتراض مردم و در نتیجه زمینه‌ساز سواستفاده دشمنان و اغتشاش می‌شود.
وی در خصوص راهکار حل این مشکل ادامه داد: حداقل راه‌کار علاوه بر اطلاع‌رسانی؛ ایجاد امکان ثبت‌نام آسان مراجعه‌کنندگان در محل تحویل کپسول و امکان ویرایش ثبت‌نام‌های مشکل‌دار با دریافت هزینه خدمات متناسب است.

شایان ذکر است حدود دوماه پیش، اوجی در اعلام کیش به عنوان دومین میدان بزرگ گازی کشور، از تولید ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز در توسعه میدان گازی کیش خبر داده بود که به روند صادرات گاز نیز کمک خواهد کرد. به گفته‌ی وی این میدان گازی، دومین میدان گازی کشور پس از پارس جنوبی است و میزان گاز این میدان برابر با ۵۶ تریلیون فوت مکعب استاندارد است که در صورت توسعه کامل، توانایی تولید ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز گاز خام را خواهد داشت. اوجی همچنین گفته بود: با اجرای این طرح که مشتمل بر احداث یک خط لوله ۳۲ اینچ زیردریایی به طول ۲۰۰ کیلومتر از جزیره کیش به عسلویه توسط شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران است، ۲۸ میلیون مترمکعب در روز گاز خام و ۱۱ هزار بشکه در روز میعانات گازی از جزیره کیش به پالایشگاه‌های سایت یک عسلویه منتقل‌شده است. وی مبلغ این قرارداد را ۹۰۰ میلیون دلار و مدت‌زمان اجرای آن را ۱۴ ماه عنوان کرده و افزوده بود: گاز پالایش‌شده به شبکه گاز سراسری کشور اضافه خواهد شد!
حالا صادرات و کمک به شبکه گازی کشور، پیشکش مردم و مسئولان! سفره‌ی بدون غذای مردم را دریابید.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 9 =

logo-samandehi