ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

سه سیلندر گاز بخرید، یکی ببرید

سه سیلندر گاز بخرید، یکی ببرید

اکنون در جزیره کیش، کپسول گاز ۲۲ هزارتومانی به‌ سه‌برابر قیمت و با نرخ ۶۶ هزار تومان فروخته می‌شود.در قبض پرداختی شرکت کیش‌گاز، شرح:۳سیلندر ۱۱کیلویی درج شده و شرکت البرز‌گاز در اقدامی فاحش‌تر هنگام فروش هر یک سیلندر، اقدام به دریافت وجه با سه‌بار پوز ۲۲تومانی و با شرح هربار یک سیلندر می‌کند.تکلیف دو سیلندر گاز اضافه که به دروغ با کدملی مصرف‌کنندگان، ثبت و از شرکت خارج می‌شود چیست؟

مریم اکبرپور _ در طرح‌های انگیزشی فروش، سال‌ها تخفیف‌های یک برابر با دو و سه در فروشگاه‌های بزرگ و کوچک جهان کاربرد داشته‌اند، که با پرداخت مبلغ یک محصول، دو یا سه کالا از همان نوع دریافت می‌کنید.
اکنون در جزیره زیبا و منحصربه‌فرد کیش نیز با فرمولی منحصربه‌فردتر! و برعکس همین طرح در حال اجرا است با این تفاوت که شما هزینه‌ی سه عدد از یک کالا را پرداخت، اما یک کالا دریافت می‌کنید و به‌سبب ثبت‌نام رسمی و دولتی قبلی‌تان با کدملی و استعلام‌های گرفته‌شده، تایید و تصریح و اقرار به دریافت سه عدد هم دارید!
طرح ثبت‌نام در سامانه سدف که یکی از سامانه‌های جدید در حوزه فرآورده‌های نفتی است و جهت تسهیل و تسریع در دسترسی و درخواست سوخت _ مشخصا گاز مایع و نفت سفید در برخی مناطق _ ایجاد شده است تا مشکل سوخت‌رسانی به آنها رفع گردد. علت اصلی و بعدی ایجاد این سامانه و الزام مصرف‌کنندگان به ثبت‌نام در آن نیز، کمک به جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان شد، چنانچه در سال‌های اخیر مشاهده می‌شد که بخش قابل توجهی از سوخت با نرخ دولتی در اختیار قاچاقچیان قرار گرفته و از طرف دیگر مردم با کمبود آن مواجه بودند. با استفاده از این سامانه بنا بود تا حد زیادی این مشکلات برطرف شود چرا که تنها در ازای ارائه مدرک توسط هر فرد حقیقی یا حقوقی، بسته به نیاز وی به او سوخت تعلق می‌گیرد.
در یک کلام، مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی، شفاف‌سازی و اصلاح فرآیندهای تخصیص سوخت در حوزه‌های مختلف، صحت‌سنجی درخواست فرآورده‌های نفتی، پیشگیری از جعل اسناد و مدارک، تسهیل دریافت اطلاعات و ارائه خدمت به شهروندان در حوزه درخواست فرآورده‌های نفتی از اهداف اصلی راه‌اندازی این سامانه است.
از طرف دیگر نیز، تاکید شده بود که راه‌اندازی این سامانه تنها برای مدیریت و مصرف اصولی گاز مایع است و هیچ‌گونه افزایش قیمتی در پی نخواهد داشت. در اشاره به مزایای اعمال این روش توزیع گاز مایع و نفت سفید هم تصریح شده بود که “در این روش فروشندگان گاز مایع نمی‌توانند گاز را گران‌تر از قیمت مصوب دولتی بفروشند و بدین‌ترتیب از انحراف خارج از شبکه جلوگیری و مدیریت مصرف انجام می‌شود”.
طبق بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، شرکت‌های توزیع موظف شده‌اند، نفت سفید و گاز مایع را بر اساس زیرساخت‌های الکترونیکی و از طریق ثبت‌نام در سامانه سدف در اختیار متقاضیان و مصرف‌کنندگان قرار دهند.
مشکلات عدیده‌ی ثبت‌نام و دریافت گاز طی دو سه هفته‌ی گذشته در کیش و برخی دیگر از جزایر هرمزگان مانند قشم، گزارش‌های میدانی، مصاحبه با مسئولین و یادداشت‌ها و مطالبات متعددی را از طرف این پایگاه خبری و برخی دیگر از رسانه‌ها موجب شد. یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های مردمی و مطالبات رسانه‌ای در کیش مبنی بر عدم وجود هرگونه انگیزه، اراده و امکان قاچاق سوخت در این مکان محدود و محصور بود
اما اکنون دقیقا همین احتمال و احساس‌خطر، سوژه‌ی اصلی این یادداشت شده و از چنان حساسیتی برخوردار است که نه‌تنها ورود مدعی‌العموم که بررسی در دولت را می‌طلبد چرا که بیم قاچاق! دو سیلندر گاز به ازای هر یک سیلندر یا فروش آن به هر نحوی که مغایر با اصول ایجاد سامانه سدف است، می‌رود.
اکنون در جزیره کیش، کپسول گاز ۲۲ هزارتومانی به‌ سه‌برابر قیمت و با نرخ ۶۶ هزار تومان فروخته می‌شود.
در قبض پرداختی شرکت کیش‌گاز، شرح:۳سیلندر ۱۱کیلویی درج شده و شرکت البرز‌گاز در اقدامی فاحش‌تر هنگام فروش هر یک سیلندر، اقدام به دریافت وجه با سه‌بار پوز ۲۲تومانی و با شرح هربار یک سیلندر می‌کند.

سه برابر وجه پرداختی را با قانون نانوشته‌ی “اینجا کیش است و همه‌ی خدمات گران‌تر!” فعلا و در این مقوله کنار می‌گذاریم، چنانچه رئیس یکی از این شرکت‌ها صراحتا اظهار داشته است: “نرخ شارژ سیلندر خانگی بر اساس کمیسیون نظارت بر تنظیم بازار سازمان منطقه آزاد کیش به شرکت‌های توزیع کننده ابلاغ می‌گردد و قیمت هر سیلندر خانگی در جزیره کیش در منزل مشترکین عزیز ۶۶۱/۵۰۰ ریال است”
اما آنچه نیازمند توجه و پاسخ جدی است، ثبت سه سیلندر گاز در خرید هر یک سیلندر است.
لطفا بگویید تکلیف دو سیلندر گاز اضافه که به دروغ با کدملی مصرف‌کنندگان، ثبت و از شرکت خارج می‌شود چیست؟
دو سیلندر دوسیلندر دوسیلندر.. کجا و چه‌گونه می‌رود؟

1 نظر


  1. پرویز صلحی

    با سلام چرا
    من نرخ آزاد ۱۲۰ هزا تومانی گرفته می شود با وجود ثبت نام چه کسی مسول این بی سامانی است لطفا جواب بدهید

    پاسخ

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 14 =

logo-samandehi