ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

رعایت حق‌تقدم و توجه به‌جلو مهم‌ترین بازدارنده‌های تصادف هستند

رعایت حق‌تقدم و توجه به‌جلو مهم‌ترین بازدارنده‌های تصادف هستند

سرهنگ مهدی توانگر “حق‌تقدم‌ها” در میادین، سه‌راه‌ها و چهارراه‌ها را از مهم‌ترین قوانین ترافیکی دانست و گفت: ۳۹درصد از تصادفات به عدم رعایت این قانون و ۳۵درصد نیز به علت عدم توجه به جلو صورت می‌گیرد که ریشه‌ی عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه است.

سرهنگ مهدی توانگر در نشست خبری با اشاره به سرویس، طرح و بازگشایی مدارس بعد از حدود دو سال گفت: در شش‌ماهه‌ی ابتدایی سال ۱۴۰۱ با کاهش قابل‌ملاحظه‌ی آمار تصادفات به نسبت سال گذشته، تبدیل به یکی از رتبه‌های کشوری شدیم که این مطلب مرهون فرهنگ ترافیک و رانندگان کیش است، اما از ابتدای نیمه‌ی دوم سال با افزایش آمار تصادفات مواجه گشتیم که کاملا مرتبط با آغاز سال تحصیلی است.
وی با بیان این مطلب که کودکان و دانش‌آموزان آسیب‌پذیرترین افراد در تصادفات هستند، با اشاره به تعداد تصادفات در بازه زمانی ۷تا۸ صبح و ۱۲تا۱۳ ظهر خاطرنشان کرد: برای مقابله با آمار تصادفات طرح مدارس از ساعت ۷ صبح تا حدود ۱۳ تدوین و اجرا شده است.
توانگر همچنین بر الگوپذیری فرزندان از نحوه رانندگی والدین، افزود: بیشتر تخلفات و تصادفات متعلق به کیشوندان است، چنانچه بالای ۷۰درصد اعمال قانون راهنمایی و رانندگی مربوط به رانندگان کیشوند و ۷۹درصد از تصادفات مربوط به خودروهای سواری است.
وی به آمار ۱۴درصدی تقصیر موتورسیکلت‌ها در تصادفات کیش، ادامه داد: اکثر رانندگان خودروها و راکبین موتور، موتورسیکلت‌ها را جزو وسایل نقلیه نمی‌دانند! و قوانین مربوطه را رعایت نمی‌کنند.
توانگر “حق‌تقدم‌ها” در میادین، سه‌راه‌ها و چهارراه‌ها را از مهم‌ترین قوانین ترافیکی دانست و گفت: بخش اعظمی از تصادفات(۳۹درصد) به عدم رعایت این قانون و ۳۵درصد تصادفات نیز به علت عدم توجه به جلو صورت می‌گیرد که ریشه‌ی عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه است چنانچه اگر با سرعت سی‌کیلومتر در ساعت هم در حرکت باشیم و در حد یک ثانیه قصد برداشتن گوشی را داشته باشیم حداقل ۹متر را در حالت کور رانندگی کرده‌ایم.
وی همچنین به بیشترین زمان تصادف و بازه‌ی زمانی شروع و پایان ساعت کاری مدارس اشاره و تصریح کرد: خانواده‌ها فاصله را جزئی از سفر خود لحاظ کرده و برای زمان این سفر برنامه‌ریزی داشته باشند تا با سرعت بالا هم خطر تصادف را افزایش ندهند و هم به آموزش داخل خودرو وقع نهاده باشند.
توانگر ۲۵درصد مکان‌های تصادفات را تقاطع‌ها از جمله صدف عنوان کرد و افزود: میدان‌ها نیز با آمار ۲۴درصدی دومین مکان تصادفات هستند که عدم رعایت حق تقدم، بیشترین سبب‌سازی تصادف را در این حوزه شامل می‌شود.
وی با اشاره به افرایش ۷۴درصدی توقیف وسایل نقلیه به علت تخلفات حادثه‌ساز، نرخ اعمال قانون در سال جاری را ۲۰درصد بیشتر از سال گذشته اعلام کرد و گفت: “آموزش و فرهنگ‌سازی” در دستور کار پلیس راهور و فرماندهی ویژه انتظامی کیش قرار دارد و در این حوزه آموزش در مدارس و معابر تدوین و اجرا شده است.
توانگر تعداد پلاک‌های موتورسیکلت در کیش را شش هزار و سیصد دستگاه عنوان کرد و از آغاز فاز دوم خبر داد و افزود: ماهیانه بیش از ۵۰نفر از کیشوندان موفق به دریافت گواهینامه موتور شارژی می‌گردند.
رئیس پلیس راهور کیش بر عدم امکان اعطای گواهینامه به بانوان برابر با آئین‌نامه‌ی ملی تاکید کرد و گفت: شاید سازمان بتواند گواهینامه‌ای منحصر و محدود و موقت برای کیشوندان خانم درنظر بگیرد اما حتی برای بیمه هم قابل‌پذیرش نخواهد بود.
توانگر در پایان با اشاره به طرح ساماندهی سواحل در معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش، از ساماندهی موتور شارژی‌ها در ضلع جنوبی به عنوان اولین طرح نام برد و ادامه داد: جرم‌ها، درگیری‌ها و ظاهر گردشگری در این حوزه بسیار حائز اهمیت است و مطالبات رسانه را می‌طلبد.
در این نشست به مواردی همچون اهمیت درجه‌ی قوانین عابر پیاده و احترام به حق عبور آنان، آموزش در کلاس‌های درس مدارس کیش به‌صورت روزانه، ایده‌ی پلیس‌یار مدارس، اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون‌حادثه و اهدای گل به رانندگان قانونمند و اعلام برخی از مسئولیت‌های معاونت فنی و مهندسی در راهور فراجا نیز اشاره شد.
نشست صمیمی رئیس پلیس راهور کیش با اصحاب رسانه ظهر یکشنبه ۶آذر در محل این اداره برگزار شد.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هشت =

logo-samandehi