ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

شیوه‌ی واگذاری دو کلوب تفریحات دریایی، غیرحرفه‌ای و خلاف مقررات است

شیوه‌ی واگذاری دو کلوب تفریحات دریایی، غیرحرفه‌ای و خلاف مقررات است

مدیرعامل جامعه کلوب‌داران کیش شیوه‌ی مزایده واگذاری دو کلوب تفریحات دریایی کیش را غیرحرفه‌ای عنوان کرد و افزود: با شرایط پیش‌رو ادامه فعالیت کلوب‌های تفریحات دریایی کیش میسر نخواهد بود.

علی اقتصاد در نشست با اصحاب رسانه به شیوه مزایده دو کلوب «دنیای زیرآب» و «شایان» انتقاد کرد و اظهار داشت: قیمت پایه برگزاری مزایده، بالاتر از عرف واقعی و ماهیانه ۱۳۰ و ۱۸۰ میلیون تومان اعلام شده است، از طرفی نیز نماینده جامعه کلوب‌داران در هنگام بازکردن پاکت‌های مزایده حضور نداشته شرایط اعلامی جامعه رعایت نشده است.

وی با تاکید بر این‌که به هیچ‌یک از مؤلفه‌هایی مانند این‌که ما از سرانه‌ی ورزشی جزیره هستیم دقت نمی‌شود، با ابراز تاسف گفت: به جای حمایت از این صنف و قوی کردن آن، سازمان به فکر چند میلیارد تومان منفعت برای خود است که می‌تواند این صنف را نابود کند، در صورتی که می تواند با حمایت و امتیازهایی که صرفا در آرامش ما محدود می‌شود، به ما فرصت دهد وظیفه‌ی سازمان را که همانا آوردن مسافر به کیش است و در آن ناتوان مانده، انجام می‌دهیم. اقتصاد با اشاره به تعداد ۲۲ کلوب فعال در کیش خاطرنشان کرد: حدود ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳هزار و ۲۰۰ نفر در خانواده در این کلوب‌ها بهره‌ ارتزاق می‌کنند. وی جامعه کلوب‌داران کیش را بزرگ‌ترین پایگاه تخصصی غواصی و تفریحات دریایی در خاورمیانه عنوان کرد و افزود: قیمت تفریحات دریایی در کیش نسبت به ارزان‌ترین کشور در دنیا، یک‌دهم است و این در حالی است که به علت عدم تولید هرگونه لوازم مصرفی، ما با دلار و درهم هزینه و از امارات و ترکیه خرید می‌کنیم. اقتصاد در ادامه شرکت‌کنندگان در این مزایده را یک زوج و یک فرد دیگر اعلام کرد و ادامه داد: هیچ یک از این سه نفر، از تجربه و صلاحیت برای دراختیار داشتن کلوب برخوردار نیستند و تنها با توجه به تمکن مالی در مزایده شرکت داده شدند و برندگان مبلغی حدود ۶۰۰ میلیون تومان را در مزایده پیشنهاد دادند. مدیرعامل جامعه کلوب‌داران از تسهیلات درنظرگرفته‌شده در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی جزیره قشم، ادامه داد: درصورت ادامه‌ی روند کنونی بسیاری از سرمایه‌گذاران مجبور به ترک جزیره خواهند شد، چنانچه پیش‌تر نیز پیشنهادات مناسبی از قشم و مناطق دیگر داشته‌اند و درصورت امکان فروش تجهیزات خود به قیمت کارشناسی، دیگر در کیش نخواهند ماند و افرادی نیز که باقی بمانند مجبور به افزایش غیرمنطقی نرخ تفریحات برای جبران هزینه‌های خود خواهند شد که درنهایت مهم‌ترین جاذبه گردشگری کیش را با چالش‌های بسیاری روبرو خواهد کرد. اقتصاد، جامعه کلوب‌داران را تنها مرجع ذیصلاح در قیمت‌گذاری تفریحات دریایی دانست و گفت: تا به امروز نیز ما پیشنهاددهنده و سازمان اعلام‌کننده قیمت‌ها بود. وی خاطرنشان کرد: در صورت افزایش هزینه‌های اجاره و نگهداری و ارائه خدمات ما نیز به اجبار باید قیمت‌ها را افزایش چند برابری بدهیم و این افزایش قیمت آسیب جدی به تفریحات دریایی کیش وارد خواهد کرد. اقتصاد با بیان اینکه تا به امروز تمام تلاش ما بر تعامل و همکاری با سازمان منطقه آزاد کیش بوده و انتظار ما ادامه این تعامل و همراهی برای رشد اقتصاد و گردشگری جزیره است، این مزایده را غیرقانونی دانست و افزود: برای اثبات این مسئله حاضر به گفت‌وگو با مسئولان سازمان و روشنگری در این خصوص هستیم.

گفتنی است، بر اساس گزارشی که توسط صدا و سیمای مرکز کیش منتشر شده است، عزیزالله فرضی‌پور سرپرست معاونت ورزش و تفریحات سالم کیش، برگزاری مزایده را قانونی و با رعایت آیین‌نامه مالی و معاملاتی مناطق آزاد و دستورالعمل‌های موجود اعلام کرده است. سعید پورزادی معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری صداوسیما در خصوص این موضوع، گفت: مسئولیت برگزاری مزایده با شرکت عمران، آب و خدمات کیش است.

روابط عمومی شرکت عمران، آب و خدمات نیز پاسخگویی را به عزیزاله فرضی پور سرپرست معاونت ورزش و تفریحات سالم واگذار کرد.

عزیزاله فرضی پور نیز در خصوص انجام مزایده واگذاری دو کلوپ غواصی و تفریحات دریایی در ساحل سیمرغ جزیره کیش گفت: بهره برداران قبلی این دو کلوپ به تعهدات مالی و پرداخت اجاره‌های دو مجموعه عمل نکردند و پس از ارسال تذکر و اخطار‌های معاونت ورزش و تفریحات سالم و معاونت حقوقی شرکت عمران، آب و خدمات و فرصت‌هایی که در اختیار آن‌ها برای پرداخت معوقات گذاشته شد برای جلوگیری از تضییع بیت المال و حقوق سازمان منطقه آزاد و شرکت عمران، آب و خدمات کیش بوسیله مراجع قضایی تخلیه دو کلوپ انجام شد.

وی تصریح کرد: برای واگذاری آن‌ها از طریق مزایده با رعایت آیین نامه مالی  و معاملاتی مناطق آزاد و در نظر گرفتن دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های موجود، اسناد مزایده آماده و با انجام فراخوان عمومی و فروش پاکات و اسناد مزایده و بازگشایی پاکات در کمیسیون معاملات شرکت عمران، آب و خدمات کیش، برندگان مزایده مشخص شدند.

سرپرست معاونت ورزش و تفریحات سالم گفت: پس از گذراندن فرایند اداری نسبت به انعقاد قرارداد با بهره برداران جدید اقدام خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش به ویژه در فصول گرم سال تفریحات دریایی است و اگر این بخش به علت تورم و افزایش قیمت‌ها خسارت ببیند قطعاً صنعت گردشگری کیش آسیب خواهد دید.

مدیر روابط‌عمومی جامعه کلوب‌داران کیش: فعالین کیش، سرمایه‌های اصلی جزیره هستند، نه بازارها و برج‌ها

مدیر روابط‌عمومی جامعه کلوب‌داران کیش فعالین کیش را در حوزه‌های مختلف سرمایه‌های اصلی جزیره دانست و گفت: سازمان در مواردی ورود می‌کند که هیچ تخصصی در آنها ندارد و به من که جوانی‌ام را برای تفریحات دریایی گذاشته‌ام، بر خورده است.

راحله ملک‌زاده در این نشست با اشاره به حدود ۱۵سال سابقه فعالیت در حوزه تفریحات دریایی، گفت: تنها چیزهایی که در این مزایده اهمیت نداشت، اهلیت، سابقه‌ کار، تجربه، تخصص، شناخت دریا، ارزیابی تجهیزات و مواردی مانند این بود و صرفا ۲۵میلیارد سند ملکی و ۳۰۰میلیون ضمانت بانکی برای شرکت در این مزایده مطرح شده بود. وی فعالیت‌های جامعه کلوب‌داران را منحصر در ورزش ندانست و با تاکید بر تلاش‌های مثبت اعضا و مسئولیت‌های اجتماعی آنان، ادامه داد: تمام نوجوانی و جوانی من زیر آفتاب یا در تعمیرگاه و تراشکاری گذشته است اما اکنون بین من که تنها عایدی‌ام دیسک گردن و کمر است با فرد جدید بی‌تجربه‌ای که فقط پول دارد، وجود ندارد. وی افراد مانند خود را، سرمایه اصلی جزیره دانست و افزود: تمام سرمایه‌ی من بیش از یک سال است در گوشه‌ای از ساحل رها شده و خاک می‌خورد‌. ملک‌زاده با بیان این مطلب که سازمان همیشه در مواردی ورود می‌کند که هیچ تخصصی در آن‌ها ندارد، گفت: مفهوم کارشناس چیست وقتی ایده‌ی غواصی و کلوب تفریحی توسط یکی از پیشکسوتان جامعه خلق شده اما اکنون خالق ایده‌ای که تبدیل به قطب گردشگری ایران شده است، حقی برای اظهارنظر ندارد اما فردی که حتی تجهیزات را یا نحوه‌ی ثبت سفارش آن‌ها را نمی‌داند، صاحب‌نظر تلقی می‌گردد! وی با تاکید بر این‌که کارشناسی و قیمت‌گذاری پایه مزایده، علمی ساده است، تصریح کرد: کسی صلاحیت این کارشناسی را دارد که بر اساس توهمات و هیجانات خود، گزارشات واصله و به جهت خوش‌خدمتی، قیمت‌گذاری نکند. ملک‌زاده از قصد رفتن خود و بسیاری دیگر از همکارانش خبر داد و افزود: اگر ما افراد مثبتی برای جزیره نبودیم، کاری با ما نداشتند، در حالی که اعضای جامعه‌ی خوشنام و مهربان کلوب‌داران، دغدغه‌ی کیشوندان و خانواده‌ها را دارد و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری را برگزار و پشتیبانی کرده است.

در صورت برگزاری مزایده، کیش به قبرستان قایق‌ها تبدیل خواهد شد

مدیر روابط‌عمومی جامعه کلوب‌داران کیش با بیان این مطلب که اگر مزایده، بهمن‌ماه اجرایی شود، کیش به قبرستان قایق‌ها تبدیل خواهد شد، هشدار داد: اگر فردی دغدغه‌ی محیط زیست دارد باید از این عواقب وحشتناک آگاه باشد، چرا که خواسته‌ی سازمان، از بین رفتن سرمایه‌های جوانی ما است، چنانچه در ازای فعالیت‌های مثبت ما، برایمان نامه‌ی طرد از کار صادر شد.

باستان، یکی از اعضای هیئت‌مدیره جامعه کلوب‌داران، با تاکید بر این‌که اکنون بحث اصلی کیش و کیشوندان است، گفت: همیشه دود تصمیمات غلط مسئولین به چشم مردم رفته است. وی با اشاره به تخصصی بودن این صنف به مواردی چون عدم حضور جایگاهی برای جامعه کلوب‌داران در مزایده، تصریح کرد: تفریحات دریایی با جان انسان‌ها سر و کار دارد چنانچه طی دو سال گذشته، ترکیه ۳کشته در حوزه تفریحات دریایی داشته است اما در کیش هرگز این اتفاق نیفتاده است. باستان با بیان این مطلب که قرارداد یک‌ساله هیچ توجیهی ندارد، با اشاره به مدت‌زمان قرارداد اجاره کلوب‌ها در گذشته، گفت: پیش‌تر کلوب‌ها ۲۱ساله و پس از آن ۱۰ و ۵ساله اجاره داده می‌شدند، اما در سال گذشته پس از ۲سال فعالیت کلوب‌داران بدون هرگونه قراردادی، قراردادها یک‌ساله شد و مقرر شد کلوب‌ها زان‌پس با مزایده واگذار مشود در حالی‌که خرید و نگهداری تجهیزات با هزینه‌های بسیار بالای کنونی برای هیچ کلوب‌داری ممکن و مقرون‌به‌صرفه نیست.

نظری یکی دیگر از اعضای این جامعه نیز با بیان این مطلب که حدود دوسال، نرخ تفریحات دریایی هیچ افزایشی نداشتند، گفت: در صورت پنج برابر شدن اجاره‌ها، با چه نرخی می‌توان به گردشگران خدمات ارائه داد؟ چنانچه با درصدهای کنونی بر فرض ماهی دو میلیارد درآمد هم، عایدی کلوب‌داران صفر خواهد بود و هزینه‌ی اصلی به مردم تحمیل خواهد شد.

نشست مدیرعامل و برخی از اعضای جامعه کلوب‌داران کیش با اصحاب رسانه، ظهر سه‌شنبه ۲۰ تیرماه در دفتر این جامعه برگزار شد.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دوازده =

logo-samandehi