ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش: اولویت‌سنجی و تدریج، اساس نیل به اصلاحات است

مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش: اولویت‌سنجی و تدریج، اساس نیل به اصلاحات است

مدیرعامل سابق کیش با تاکید بر این‌که سنت الهی هم بر مدار تدریج است و اصلاحات باید با متانت و اولویت‌سنجی صورت پذیرد، تصریح کرد: هرجا بدون مقدمه‌چینی و فراهم کردن مقدمات لازم، انتظار بهره‌برداری و ثمردهی داشته باشیم کار به نتیجه نخواهد رسید.

محمدابراهیم انصاری‌لاری در نشست صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر و سرمایه‌گذاران کیش، با اشاره به حضور علی حائری، رئیس اداره امور فرهنگی و فرهنگسراهای کیش خاطره‌ای از پدر وی، مرحوم فقید آیت‌الله حائری شیرازی نقل کرد و گفت: اردیبهشت‌ماه سال۸۱ “یورگن هابرماس” (Jürgen Habermas) از فیلسوفان آلمان و نظریه‌پردازان اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت به دعوت مرکز گفتگوی تمدن‌ها در ایران حضور داشت و سه روز از این زمان را مهمان شیراز بود.
وی به جو رسانه‌ای آن زمان و شایعاتی مبنی بر جاسوس صهیونیست بودن این جامعه‌شناس و هدف کودتای‌مخملی! او اشاره کرد و افزود: جلسات بسیار خوبی در حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی دانشگاه‌های شیراز با حضور وی انجام شد و پس از آن قرار به نشستی با حضور پروفسور هابرماس و آیت‌الله حائری شد و او با توجه به دوره‌ی اصلاحات در آن زمان، توصیه کرد که “اصلاحات باید با متانت و اولویت‌سنجی پیش برود و در بیان و عرضه‌ی نوآوری‌های مدنظر اصلاحات و حذف خرافه‌های فرهنگی و مذهبی باید تدریج و صبوری را تمرین کرد” و در این لحظه آیت‌الله حائری وارد بحث شده و با اشاره به سیره رسول‌الله و سنت و متانت ایشان در اصلاح امور زمان، از چگونگی رفع شرب‌خمر در سه مرحله و تدریجی سخن گفتند و موارد اینچنین برای هابرماس بسیار جذاب بود.
انصاری‌لاری همچنین به خوانش شعری از مولوی (دیگ را تدریج و استادانه جوش/ کار ناید قلیه‌ی دیوانه جوش. حق نه قادر بود بر خلق فلک/ در یکی‌لحظه به کن بی هیچ‌شک) در حضور این جامعه‌شناس اشاره کرد و افزود: تدریج و صبوری در پیش‌برد کارها به‌واقع امری اساسی است، وگرنه مگر پروردگار قادر به خلق عالم به کن‌فیکونی نبود و چرا آن را طی شش روز که هر روز سال‌ها تعبیر شده است، انجام داد.
مدیرعامل سابق کیش با تاکید بر این‌که سنت الهی هم بر مدار تدریج است، تصریح کرد: هرجا بدون مقدمه‌چینی و فراهم کردن مقدمات لازم، انتظار بهره‌برداری و ثمردهی داشته باشیم کار به نتیجه نخواهد رسید.
انصاری‌لاری با اشاره به اتفاقات اخیر و چهل سال گذشته، گفت: با نگاهی به حکمرانی فرهنگی و مذهبی، تدریج و مقدمه‌چینی به درستی رعایت نشده و بدین‌جهت حاکم کردن برخی ارزش‌های اسلامی که در اصل ایده‌ی بسیار خوبی بوده است، بدون ایجاد مقدمه‌ی لازم در قلب و ذهن جوانان منجر به آنچه اتفاق افتاد، می‌شود کمااین‌که روش‌های اعمال‌شده‌ی ظاهرمسلکانه و آلوده به تظاهرها در کنار آن نیز باعث چنین شرایط و نتایجی شد چنانچه سعدی نیز در حکایت۱۴ گلستان به همین بردن آبروی مسلمانی می‌پردازد و می‌گوید: “ناخوش آوازی به بانگ بلند قرآن همی‌خواند. صاحبدلی بر او بگذشت. گفت: تو را مشاهره چند است؟ گفت: هیچ. گفت: پس این زحمت خود چندین چرا همی‌دهی؟ گفت: از بهر خدا می‌خوانم. گفت: از بهر خدا مخوان:
گر تو قرآن بر این نمط خوانی/ببری رونق مسلمانی” و امروز دیگر باید به این نتیجه رسیده باشیم که تبلیغات این‌چنین برای دین ثمری ندارد و باید روش‌ها را تغییر داد و به دل جوانان راه یافت.

تهدید و انکار، راه‌حل اتفاقات اخیر جامعه نیست
وی زبان عشق، محبت، لطافت و ظرافت را زبان برخورد با جوانان عنوان کرد و ادامه داد: آنچه امروز در جامعه شاهد هستیم نتیجه‌ی عدم رعایت چنین مواردی است.
انصاری‌لاری به اتفاقات اخیر و ابراز تاثر و تاسف از اخبار این روزهای رسانه‌ی ملی اشاره کرد و افزود: مگر می‌شود آزرده‌خاطر نشد وقتی این اخبار متعلق به کشور ما است، ما به نظام جمهوری اسلامی وفاداریم اما چه کرده‌ایم که برخی از مردم از سرود ملی کشورمان، از تیم‌ملی می‌گذرند و باید ریشه و علت این مطلب را جستجو کرد، و تهدید و انکار راه‌حل آن نیست و باید به وحدت و همدلی و امنیت دوباره در کشور دست یافت.
وی همچنین به ایده‌ی نفیس مشتاق مشتاقی در احداث مسجد ثامن‌الائمه کیش و تبدیل آن به یک مرکز بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: همه‌چیز باید در کیش ممتاز باشد و تنها اگر همه‌ی پروژه‌ها در تمامی حوزه‌ها خود را موظف به اختیار کردن امتیازی ویژه بنماید، می‌توانند تبدیل به جاذبه گردد وگرنه اکنون ساختمان‌ها و بازارهای زیبا و بزرگ در سراسر ایران و آب‌وهوای خوب در تمام جنوب کشور دیده می‌شود و تنها زمانی می‌تواند ممتاز و متمایز گردد که به تمایز کیش یعنی دریا و آب پیوند بخورد.
انصاری‌لاری با تاکید بر معماری سنتی، اصیل، اسلامی و کم‌نظیر مسجد ثامن‌الائمه خاطرنشان کرد: این مسجد _ مانند مسجد شیخ زاید در ابوظبی_ در اولین قدم باید تبدیل به یک جاذبه گر
دشگری گردد و هر توریست خارجی اعم از مسلمان و غیرمسلمان از آن بازدید کنند و حتما در این حضور فضای معنوی‌ای نیز به مخاطب القا، و زائر نیز با فضای اسلامی آشنا می‌شود. همچنین باید مامنی جهت حضور اندیشمندان معاصر دنیا، تعامل‌فکری با صاحب‌نظران ایران، انتشار نتیجه‌ی این گفتگوهای‌ صریح، بی‌پرده، بی‌ریا، بدون ترس دیده و لمس و درنهایت استفاده‌ی بهینه از این نعمت شود که معنای شکر واقعی نیز همین است.
وی در پایان از شیخ مستطاب یعقوب شمس، سرمایه‌گذاران قدیمی کیش و هنرمندان و فرهنگ‌ورانی که در این نشست حضور داشتند خواست تا پیگیر نیل به این اهداف باشند.
نشست صمیمی مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش با اهالی فرهنگ و هنر و سرمایه‌گذاران جزیره، به دعوت و میزبانی امام جمعه اهل سنت کیش در خانه بومیان برگزار شد.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هفت =

logo-samandehi