ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

مردمان مناطق آزاد از تراز فرهنگی بالایی برخوردارند

مردمان مناطق آزاد از تراز فرهنگی بالایی برخوردارند

مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد با بیان این‌مطلب که به‌لحاظ فرهنگی و معنوی، مردمان ساکن مناطق آزاد که اغلب مرزی هم هستند، از تراز بالاتری نسبت به سرزمین اصلی برخوردارند، گفت: این برای جمهوری اسلامی یک سرمایه محسوب می‌شود و یکی از مؤلفه‌های اقتدار در مرزهای کشور نیز همین تعالی فرهنگی و معنوی است.

حجت عبدالملکی در نشست صمیمی با فعالین فرهنگی، هنری و اجتماعی جزیره کیش، با تاکید بر تمدن کهن ایران و مهد تمدن شکوهمند اسلامی و معنویتی که به تعبیر جهان غرب “عصر طلایی سرمایه‌داری اسلامی” نامیده می‌شود، اظهار داشت: انقلاب و جمهوری اسلامی نیز حاصل همین تفکر است، و فضای فرهنگی منطقه و حتی بین‌الملل را تحت‌تاثیر قرار داد.
مشاور رئیس‌جمهور، با بیان این مطلب که “شما” خطاب دادن مردم در ادبیات انقلاب اسلامی، ریشه در اهمیت به این قشر و برخاستن هر اتفاق موثری از دل مردم دارد؛ مردم ایران را دارای ذات معنوی، خدادوست‌ و زیر سایه اهل بیت علیهم‌السلام دانست و افزود: برخی از ناهنجاری‌هایی که در حال حاضر کف جامعه دیده می‌شود به درصد کمی از مردم تعلق دارد که با پروپاگاندای‌ دشمن و برنامه‌های آنها، به شکل بحران القا شده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با ابراز خرسندی از توفیق خدمت در مسئولیت جدید و حضور در جمع فعالین کیش، سفر به جزیره را هفتمین سفر خود عنوان کرد و ادامه داد: در سفرهای اخیر به مناطق آزاد
چند هدف دنبال می‌شود که یکی از آنها، از نزدیک آشنا شدن با مشکلات هر منطقه است.
وی افزود: در هر سفر، سه دیدار برنامه‌ریزی شده است که دیدار با فعالان فرهنگی و اجتماعی در صدر آنان قرار دارد و برای آن منظوری در نظر گرفته شده است چرا که اعتقاد داریم مسائل فرهنگی و اجتماعی باید در صدر برنامه‌های مناطق آزاد قرار گیرد و هرگونه اتفاقی بدون ارتقای فرهنگ و اجتماع، هیچ ارزشی ندارد، چنانچه اگر پیشرفت اقتصادی منتج به پیشرفت حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی نشود، اهمیت خود را از دست می‌دهد.
عبدالملکی با تاکید بر این‌که در ادبیات انقلاب اسلامی، “فرهنگ” اصل است، اقتصاد را مقدمه‌ی آن دانست و تصریح کرد: مقصود از فرهنگ، فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی و انقلابی است.
وی با اشاره به اولین حضور در برخی از مناطق آزاد و مشاهده‌ی مردم از نزدیک گفت: مردمان ساکن مناطق آزاد که اغلب مرزی هم هستند، به‌لحاظ فرهنگی و معنوی، از تراز بالاتری نسبت به سرزمین اصلی برخوردارند، و این برای جمهوری اسلامی یک سرمایه محسوب می‌شود و یکی از مؤلفه‌های اقتدار در مرزهای کشور نیز همین تعالی فرهنگی و معنوی است.
مشاور رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که مناطق آزاد را در حوزه‌ی اقتصادی ذیل برنامه اقتصاد مقاومتی می‌بینیم، خاطرنشان کرد: در این برنامه جایگاه یازدهم به مناطق آزاد تعلق دارد.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی دارای دو رکن است که “فرهنگ”، یکی از ارکان آن است و همین مورد به طریقی موکد اهمیت آن را نمایان می‌کند.
عبدالملکی ارتقای فرهنگ کشور را نیازمند اقدامات اساسی عنوان و با اشاره به محدودیت جغرافیایی و جمعیتی کیش به نسبت کل کشور، تصریح کرد: تاثیرگذاری کیش در تمامی حوزه‌ها در سطح ملی مشهود است و این امر به ظرفیت‌های ویژه‌ی این منطقه برمی‌گردد که باید در بخش فرهنگی موردتوجه ویژه قرار بگیرد.
مشاور رئیس‌جمهور خطاب به مردم و مسئولین با تاکید بر این‌که همیشه بار اصلی فرهنگ بر دوش مردم بوده است، گفت: تقویت برنامه‌های فرهنگی و مردمی در کیش باید همچنان ادامه یاید و هر سه گروه مخاطب “کیشوندان”، “گردشگران” و “مردم کیش” مدنظر قرار گرفته و برای ایشان برنامه‌ریزی ویژه صورت بگیرد.
وی با ابراز خرسندی از حضور فرهنگیان و هنرمندان مانند شاعران، گروه‌های تئاتر و تراکم هیئات مذهبی در کیش ادامه داد: رویدادهای گردشگری، فرهنگی، معنوی، ورزشی و … تعریف گردد و آن‌قدر باشکوه باشند که مردم را راغب به حضور کند.
عبدالملکی با اشاره به گذشت چهار سال از آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، توصیه کرد: کیش را در تراز این گام قرار دهید، تپیدن آنچه در این برنامه موردنظر است از قلب کیش در کشور امکان‌پذیر است.
مشاور رئیس‌جمهور، پیشرفت در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را در دولت جدید، محسوس دانست و تاکید کرد: بودجه فرهنگی در سال آینده حتما افزایش یابد و تا هر حد ممکن تقویت پیدا کند و این موضوع در دبیرخانه هم برای تمام مناطق دنبال می‌شود.
وی به اماکن موجود در جزیره اشاره و تصریح کرد: از فضاهای موجود به نفع فرهنگیان و هنرمندان استفاده شود.
عبدالملکی با تاکید بر لزوم پخش ندای فرهنگی “اذان” به تلاش قطر برای معرفی و توسعه‌ی اسلام در ایام برگزاری جام جهانی فوتبال اشاره کرد و با تقدیر از تری‌دی‌مپینگ اذان در ساحل اسکله تفریحی کیش؛ با تاکید بر جهادی بودن مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: سرانه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی و مانند آن متمول کشوری دارد و باید مناطق آزاد از جمله کیش نیز از حمایت آنان برخوردار شوند و از محل اعتبارات سازمانی کم‌ترین کمک را بخواهد و سازمان که بالاترین مقام اجرایی از طرف دولت در منطقه است، تمام حواس خود را به ارتقا و در اوج بودن هر فعالیتی در منطقه به نسبت سرزمین اصلی معطوف کند.
وی در پایان سخنان خود ظرفیت‌های بالای فرهنگی، اجتماعی و هنری کیش را ستود.
نشست صمیمی مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری _ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با فعالان فرهنگی و اجتماعی جزیره کیش با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، امام جمعه کیش، معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیریت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان عصر سه‌شنبه ۱۵آذرماه در سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد و نمایندگان افراد حاضر به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

عکس : امیررضا احمدی طباطبایی

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 6 =

logo-samandehi