ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

آداب و رسوم جوهر اصلی حقیقت فرهنگ یک جامعه است

آداب و رسوم جوهر اصلی حقیقت فرهنگ یک جامعه است

مریم اکبرپور – امام جمعه اهل سنت کیش با تاکید بر این‌که آداب و رسوم، جوهر اصل حقیقت فرهنگ یک جامعه را نشان می‌دهد، گفت: میراث فرهنگی حقایقی را برای ما بازگو می‌کند که ما باید در حفظ آن کوشا باشیم.
به گزارش دایره المعارف جزیره کیش، شیخ یعقوب شمس، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته، با اشاره به ۲۸اردیبهشت روز جهانی موزه و روز جهانی میراث فرهنگی و بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری، اظهار داشت: میراث فرهنگی به کلیه آثار باقی‌مانده از گذشتگان گفته می‌شود که دارای ارزش فرهنگی باشد مانند بناهای باستانی یا آداب و رسوم یک کشور یا یک منطقه برای آیندگان؛ مسئله‌ای که متولیان امر باید تلاش کنند آن است که این میراث را برای آیندگان حفظ کرد.
وی با بیان این مطلب که در طول تاریخ میراث فرهنگی در میان نسل‌ها از ارزش و احترام بالایی برخوردار بوده است، گفت: میراث فرهنگی درواقع به آنچه گفته می‌شود که از گذشته‌های دور برای بشریت باقی مانده است ‌و یکی از مهم‌ترین مسائل کشور هم محسوب می‌شود.

به دلیل بی دقتی و اهمال بسیاری از میراث‌های ما رو به نابودی است.
امام جمعه اهل سنت کیش، با تاکید بر این‌که به واسطه‌ی میراث فرهنگی در هر جامعه‌ای بخش بسیار مهمی از تاریخ و فرهنگ آن جامعه را می‌توان فهمید، خاطرنشان کرد: در هر کدام از میراث فرهنگی داستان و حکایاتی از گذشته وجود دارد و حقایقی را در مورد گذشتگان به ما می‌آموزد و استفاده از تجربیات اتفاقات و تاریخ بشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
شیخ یعقوب شمس ادامه داد: قرآن کریم در آیات متعدد در مورد سرگذشت و نحوه زندگی گذشتگان بارها اشاره کرده است، قرآن برای ما بیان می‌کند که میراث به‌جا مانده از گذشتگان در مطالعه تاریخ بشر و انسان نقش اساسی دارد.
وی با تاکید بر این‌که در هر خانواده‌ای، شخص مسن از احترام خاصی برخوردار است، گفت: نهایت افول در هر جامعه‌ای آن است که میراث فرهنگی و انسان‌های مسن از احترام خاص برخوردار نباشند.
وی افزود: در بسیاری از مردم کشورهای دنیا افراد مسن از احترام ویژه‌ای برخوردار هستند اما متاسفانه به دلیل بی‌دقتی و اهمال در اینجا، بسیاری از میراث‌های ما رو به نابودی است و این در حالی است که نگهداری از میراث گرانبهای کشور عزیزمان وظیفه‌ی تک‌تک ما است.
امام جمعه اهل سنت کیش با بیان این مطلب که وظیفه‌ی همگان حفظ میراث معنوی مانند زبان و سنت‌ها و هنرها و حتی هنرهای دستی و نمایشی است، تصریح کرد: آداب و رسوم قسمت اساسی فرهنگ جامعه را نشان می‌دهد و همه ملزم به حفظ آن هستیم چراکه این مسئله جوهر اصل حقیقت فرهنگ یک جامعه را نشان می‌دهد و در حفظ و نگهداری آن باید کوشا باشیم.

افراد خشک‌مغز باعث ایجاد فتنه در جامعه هستند
امام جمعه اهل سنت کیش در خطبه‌ی اول نمازجمعه این هفته با بیان این مطلب که تکبر سرآغاز بدبختی و نابودی و تواضع سراغاز عزت و سرافرازی است، بنا بر فرمایش پیامبر گرامی اسلام تکبر را به مفهوم “رویگردانی از حق و آزار مردم” دانست و اظهار داشت: خداوند تبارک و تعالی می‌فرمایند “خانه جاودان و آخرت را برای کسانی قرار می‌دهیم که قصد سرکشی و فساد در زمین ندارند و فرجام پسندیده برای پرهیزکاران است، آنانی که در زمین تکبر را پیشه کنند نتیجه کارشان در آخرت محروم ماندن از رحمت الهی است” و پیامبر گرامی اسلام نیز سرکشی و غرور را این گونه بیان می‌کند که “کسی که در دلش ذره از کبر و غرور باشند به بهشت نخواهد رفت”
شیخ یعقوب شمس با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم که “اگر مردی لباسش زیبا باشد شکل و شمایلش زیبا باشد، این هم شامل تکبر نمی‌شود” گفت: خداوند جمیل است و جمال را دوست دارد و بنا بر فرمایش پیامبر گرامی اسلام تکبر به معنای “رویگردانی از حق، آزار و اذیت مردم” است.
امام جمعه اهل سنت کیش تصریح کرد: اهل دوزخ را افراد خشک‌مغز تشکیل می‌دهند و خشک‌مغز به کسی گفته می‌شود که خود را و فقط رای خودش را قبول داشته باشد و رای دیگران را رای باطل بداند.
شیخ شمس افزود: متاسفانه شما می‌بینید که بسیاری از مشاجرات و مشکلات به سبب این وجود می آید که یک نفر به خاطر خودرایی در میان دیگران فتنه و مشکل ایجاد می‌کند.
وی افراد خشک‌مغز زا مال‌جمع‌کن و منع‌کننده عنوان کرد و ادامه داد: گاهی انسان خودش را به علت تکبر بالا می‌داند و خداوند او را از جمله جباری می‌نویسد، که غرور مختص خداوند تبارک و تعالی است.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

logo-samandehi