ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

اُمیکرون جدی است / مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند

اُمیکرون جدی است / مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند

سخنگوی ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا کیش، با پیش‌بینی شیوع اُمیکرون در کیش طی ده روز آینده، بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با محورهای چهارگانه‌ی گذشته تاکید، و توصیه کرد: پروژه‌های بزرگ کیش ایجاد محلی با ظرفیت ۲۰درصد کارکنان خود را جهت نقاهتگاه بیماران احتمالی در دستور کار قرار دهند.
 
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سخنگوی ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا در چهل و پنجمین جلسه ستاد اقدامات پیشگیرانه بیماری کووید۱۹ جزیره کیش، با بیان این مطلب که طرح مبارزه با کرونا با نام سردار سلیمانی، از کیش الگو گرفت و پس از آن در کل کشور اجرا شد، اظهار داشت: طی ۲۱ ماه پاندمی در کشور، تعداد کل مبتلایان از روز اول تاکنون در کیش ۸۵۲۷ بیمار بوده که ۸۳درصد این تعداد را ساکنین جزیره کیش تشکیل می‌دهند.
دکتر رضانیا از اخذ ۴۰ هزار و ۱۰۰تست تشخیص کرونا از ابتدای پاندمی تاکنون خبر داد و افزود: در حال حاضر هیچ بیمار بستری نداریم.
رییس مرکز توسعه سلامت کیش با اعلام این آمار که در کل پاندمی ۶۰ نفر در اثر ابتلا یا عوارض به کرونا در کیش فوت کردند، افزود: بیشترین رتبه رده‌ی سنی فوت‌شدگان در رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال  با ۱۷ نفر بوده و رده‌ی دوم و سوم را به ترتیب رده‌ی سنی ۶۰ تا ۶۹ سال با ۱۳نفر و ۳۰ تا ۳۹ سال با ده نفر و بعد بالای ۷۰سال و رده‌های سنی دیگر به خود اختصاص دادند.
وی ادامه داد: پایین‌ترین سن فوتی، شیرخواره‌ای سه‌ماهه بود که از شمال کشور مسافر کیش بودند.
رضانیا یکی از افتخارات جزیره در پاندمی کرونا را، میزان کشندگی و میرایی آن به نسبت پایین‌تر از سطح جهانی عنوان کرد و افزود: درصد بستری به کل مبتلایان نیز ۱۴درصد است که میانگین این میزان را در شاخص جهانی و کشوری ۲۰درصد است.
رییس مرکز توسعه سلامت کیش با اشاره به تعداد نفراتی که سه روز اخیر با علائم سرماخوردگی به کلینیک‌های تنفسی یا مرکز کووید مراجعه کرده‌اند، گفت: این امر می‌تواند هشداری بر شیوع سویه اُمیکرون در جزیره باشد.
وی ادامه داد: تعداد ده درصد تست‌ها برای بررسی توالی ژنتیکی فردا به آزمایشگاه استان فرستاده خواهد شد.
رضانیا هنر شورای سلامت هر منطقه‌ای را در طولانی کردن همه‌گیری از زمانی که هر سویه در کشور غالب می‌شود عنوان کرد و ادامه داد: هرچه زمان اوج‌گیری طولانی‌تر شود به زمان پایان آن نزدیک‌تر خواهیم شد و این امر از ابتدا در دستور کار مرکز توسعه سلامت و ستاد کرونا کیش قرار داشت.
وی ضمن ارایه‌ی گزارشی از واکسیناسیون در جزیره کیش، تعداد کل افراد واکسینه شده دوز اول را ۵۶هزار و ۲۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: ۴۸هزار و ۹۱۹ نفر نیز دوز دوم و ۸هزار و ۳۷ نفر هم دوز سوم را دریافت کردند.
سخنگوی ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا با ابراز خرسندی از رونق تجاری نسبی موجود ادامه داد: با توجه به این‌که توانستیم در زمان کوتاهی به پوشش مناسب ایمن‌سازی برسیم، در صورت ابتلای بالا به سویه‌های مختلف کرونا، امیدواریم کمترین میزان مرگ و میر را شاهد باشیم.
 
وی با تاکید بر افت شدید میزان درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تصریح کرد: زمانی می‌توان به ایمنی از یک سویه رسید که بالای ۸۰درصد جامعه، دستورالعمل‌های بهداشتی مبنی بر «ضدعفونی سطوح و دست‌ها»، «استفاده از ماسک»،‌ «فاصله اجتماعی» و «تهویه مناسب» را رعایت کنند و میزان سرایت بیماری کاهش یابد.
رضانیا با اشاره به سه لایه نظارتی تعریف‌شده در گذشته، گفت: در این سطوح نیز با کاهش نظارتی مواجه شده‌ایم اما باید با جدیت دوباره به نظارت در لایه‌های مدیران، صنفی و مردمی خصوصا رسانه‌ها بازگردیم.
وی با پیش‌بینی اوج‌گیری سویه اُمیکرون طی دو هفته آینده در کیش، خوشه‌های خانوادگی را در این سویه مهم قلمداد کرد و افزود: اُمیکرون را Pcrگریز است و بسیار پیش آمده علی‌رغم تست منفی pcr مسافران کشورهای خارجی، بعد از ورود علائم نشان داده و ابتلای آن‌ها به اُمیکرون محرز شده است.
رضانیا با تاکید بر شیوع اُمیکرون و محدودیت‌های کشورهای دیگر، گفت: بعضی از این مناطق، ممنوعیت‌های آمد و شد را به محدودیت‌های دیگرشان اضافه کرده‌اند و باید تمام تلاش خود را برای اینکه این محدودیت‌ها به منطقه‌ی ما تسری نیابد و رونق اقتصادی پیش‌رو را از دست ندهیم، انجام دهیم.
سخنگوی ستاد اقدامات پیشگیرانه کرونا همچنین در بخش لجستیک به دستور استرداد ماشین‌هایی که در اختیار این مرکز می‌باشد اشاره کرد و گفت: یکی از این خودروها در جهت کنترل مبادی‌های ورودی و پایش درمنازل بیماران، و دیگری در جهت نظارت بر فعالیت‌های گردشگری و پذیرایی در ساعات غیراداری استفاده می‌شود و در صورت از دست دادن آنها با مشکل مواجه خواهیم شد.
رضانیا تاکید کرد: تاکنون بخش عمده‌ای از تجهیزات را خیرین کیش تامین کردند و با این رویه ما باز هم باید از آنها کمک بخواهیم.
وی همچنین بر لزوم تقویت نظارت‌ها تاکید کرد و گفت: بخش‌های مختلف دوباره و با جدیت، تیم‌های نظارتی خود را تشکیل دهند.
رضانیا همچنین با اشاره به به ساماندهی حمل ونقل و ازدحام متقاضیان کشتی‌های تفریحی در بندرگاه، افزود: تقویت و تشکیل ایجاد کمیته نظارت  باید دوباره در دستور کار قرار بگیرد.
وی همچنین حضوری شدن کلاس‌‌های مدارس را منوط به رعایت محورهای پیشگیری عنوان کرد و گفت: مقرر شد امتحانات مدارس ابتدایی، غیرحضوری باشد و در سطوح بالاتر درس‌های غیراصلی، آنلاین برگزار شوند و جهت امتحانات حضوری و رفع دغدغه‌ی دانش‌آموزان واکسن‌نزده، روزهای مجزا برای آنها در نظر گرفته شود.
رضانیا با اشاره به اعتراض مجامع صنفی مانند جنگ‌ها و کشتی‌های تفریحی، تصریح کرد: ظرفیت‌های مصوب‌شده برداشته نخواهند شد و تمام ضوابط باید طی مصوبه‌ای، دوباره به آنها ابلاغ و لازم‌الاجرا شود.
وی با اشاره به لزوم آمادگی مواجهه با بیماران احتمالی سویه اُمیکرون، بر ظرفیت‌سازی مجدد تاکید کرد و با اشاره به ابلاغ معاونت عمرانی سازمان به کلیه‌ی شرکت‌ها و پروژه‌های عمرانی مبنی بر ایجاد محل نقاهتگاهی، گفت: در پروژه‌هایی که چندصدنفر مشغول به فعالیت هستند، کلیه‌ی پروژه‌ها مکلف به ایجاد نقاهتگاه و جداسازی بیماران احتمالی به میزان ۲۰درصد تعداد کل کارکنان‌شان هستند.
وی همچنین به پیش‌بینی مکانی برای سرویس نقاهتگاهی با در نظر گرفتن تمامی شئونات و کرامات انسانی اشاره کرد و گفت: نقاهتگاه موقت در مجموعه فیاک می‌تواند محل مناسبی برای این امر باشد.
رضانیا با تاکید بر ضرورت کنترل بیماری در جزیره، به کاهش ارائه‌‌ی خدمات نیروهای تالار شهر اشاره و تصریح کرد: در خصوص مرکز تجمیعی واکسیناسیون، میزان همکاری تالار بعد از بازگشایی جنگ‌ها و کنسرت‌ها کاهش یافته، و پیرو آن ساعت کار گروه واکسیناسیون یکسره شده و ساعت ۱۵ به تالار شهر تحویل داده می‌شود.
 
چهل و پنجمین جلسه ستاد اقدامات پیشگیرانه بیماری کووید۱۹ جزیره کیش با حضور دبیر شورای سلامت، سخنگوی شورا، اعضای شورا و نمایندگان ارگان‌ها و نهاد مختلف کیش دوشنبه ۱۳دی‌ماه در سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 1 =

logo-samandehi