ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

در «روز جهانی دریانورد» صورت گرفت: تجلیل از دریانوردان جزیره کیش

در «روز جهانی دریانورد» صورت گرفت:   تجلیل از دریانوردان جزیره کیش

در مراسم «روز جهانی دریانورد» که برای اولین‌بار در تاریخ بندر کیش برگزار شد، دریانوردان جزیره تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه خبری مردم کیش، در یکی از مهم‌ترین مصوبات کنفرانس دیپلماتیک بازنگری کنوانسیون استانداردها، آموزش و گواهینامه‌های دریانوردی (STCW) که در ژوئن ۲۰۱۰ میلادی در شهر مانیل برگزار شد، اعضا تصمیم گرفتند به منظور قدردانی از زحمات دریانوردان کشورهای عضو، در ۲۵ ژوئن هر سال (چهارم تیرماه) مراسمی تحت عنوان روز دریانورد برگزار شود و تمام کشورهای عضو موظف شدند تا روز دریانورد را در تقویم دریایی خود ثبت و از دریانوردان به پاس زحمات فراوانی که می کشند در این روز تقدیر و تشکر به‌عمل آورند.
بر همین اساس از سوی سازمان بنادر و دریانورد جمهوری اسلامی ایران روز چهارم تیرماه هر سال به‌عنوان “روز دریانورد” تعیین و در تقویم دریایی کشور درج شد.

به همین مناسبت، برای اولین‌بار در تاریخ بندر کیش مراسم بزرگداشت «روز جهانی دریانورد» به‌منظور تجلیل از دریانوردان جزیره برگزار شد.

حفظ امنیت و ایمنی مسافران در ترافیک نوروز، مرهون تلاش دریانوردان است

در این نشست، “عزت‌اله محمدی”، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش ضمن تبریک این روز به دریانوردان و تقدیر از تلاش تمامی عوامل این حوزه، به گزارش عملکرد چندماه اخیر بنادر و فرودگاه کیش و شرح مدیریت ترافیک نوروزی پرداخت.
وی به هوشمندسازی بندر توسعه‌ی زیرساخت‌ها اشاره کرد و افزود: در اوج ترافیک مسافری بندر و پهلوگیری شناور در ایام نوروز برای پذیرش بیش از ۴۰هزار خوردو، تمامی خدمات با ایمنی کامل و حراکثر رضایت انجام شد و هیچ مشکلی در بدنه‌ی بندر و کوچک‌ترین چالشی در فضای مجازی پیش نیامد و اساسی‌ترین سبب این موفقیت، مرهون تلاش همکاران ما روی دریا بود.
محمدی همچنین به توسعه‌ی بندر چارک و آفتاب در طرح توسعه بنادر کیش اشاره کرد و با تاکید بر این‌که تبدیل بندر چارک به مرز دریایی در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: بندر چارک به عنوان یک بندر پشتیبان می‌تواند نقش بسزایی در توسعه صادرات و افزایش تراز اقتصادی داشته باشد
وی همچنین بر لزوم توجه به اهمیت ایمنی و امنیت تاکید و تصریح کرد: دوربین‌های مداربسته و پایش‌تصویر و شناورهای آتش‌خوار ایجاد شده و در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش، در حوزه تسهیلات بندری نیز بر لزوم هم‌افزایی صاحبان کالا و شناورها و افزایش کمیت کالا با مبدا و مقصد کیش تاکید کرد و گفت: بیش از ده فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه بنادر احصا شده است که تا چند روز دیگر در سایت شرکت قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از راه‌اندازی مبادلات صادرات و واردات بعد از تعیین مرز دریایی در بندر چارک خبر داد و افزود: ساماندهی و تجهیز بندر چارک به منظور ایجاد ایمنی لازم و توسعه عملیات این بندراست و کمیته‌ای متشکل از تمامی صاحبان کالا و صاحبان شناورها جهت افزایش جابه‌جایی کالای تجاری ایجاد شده است تا بتواند با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های مالکان شناورها و صاحبان کالا، به رشد و شکوفایی بنادر کیش کمک کند.
محمدی در صحبت‌های خود با تقدیر از کاپیتان جعفری و همچنین مومنی در جهت توسعه‌ی بندر، تصریح کرد: کیش باید به زمان اوج خود و بلکه بهتر از آن برگردد.

تعداد شناورهای تجاری و گرشگری ایران باید پنج و ده برابر گردد

“مهدی ادیبان”، معاون توسعه مدیریت سازمان نیز ضمن تقدیر از دلاورمردان دریانورد در تمامی حوزه‌ها، با اشاره به آمار تعداد شناورهای جزیره بر لزوم افزایش این آمار در کیش و کل کشور تاکید کرد.
وی با تاکید بر اقتصاد عظیم دریایی جهان، از جابه‌جایی سالانه بیش از صد میلیون تن کالا و بیش از ۸۰درصد مبادلات در جهان از طریق دریا خبر داد و افزود: سهم ایران اکنون ناچیز است و با ۲۱ هزار شناور در مجموع، نیاز پنج‌برابری به تعداد کنونی دارد چنانچه مشخصا در حوزه‌ی گردشگری، تعداد ۲۰۲ شناور موجود باید به بیش از ده برابر افزایش یابد و دارای ۲هزار شناور مسافربری با کارکرد گردشگری گردیم.

ادیبان، سال ۱۴۰۲ را سال مهمی برای اقتصاد دریامحور و در راس آن خلیج فارس دانست و افزود: اقتصاد دریامحور که در برنامه هفتم توسعه کشور به صورت ویژه بر آن تاکید شده، یکی از موضوعات کاربردی در تحقق سیاست و برنامه‌های توسعه‌ای کشور است.

موقعیت‌ شغلی و امرار معاش میلیاردها نفر در جهانِ در حال پیشرفت، به کشتی‌ها و صنعت کشتیرانی وابسته است و بدون این صنعت، واردات و صادرات محصولات در مقیاسی که برای حفظ جامعه جهانی مدرن امروزی لازم است، ممکن نخواهد بود. تجارت دریایی، اقتصاد جهانی را تسهیل کرده است و از طریق سیاست حمل کالا با هزینه‌های رقابتی، منافعی را برای مشتریان در سرتاسر دنیا، به ارمغان می‌آورد.

“مهدی امام‌دادی”، مدیر اداره بنادر و دریانوردی کیش نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه‌ی نام‌گذاری «روز جهانی دریانورد» از دریانوردان بانو در ایران و جهان نام برد و بر لزوم اهمیت رعایت مسائل زیست‌محیطی در کنار موارد بدیهی دیگر تاکید کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۴۰هزار دریانورد در استان هرمزگان و ۱۳۲نفر بانو دریانورد در این استان گفت: در حال حاضر ۱۶موسسه آموزشی دریانوردی که صلاحیت آنها توسط سازمان بنادر و دریانوردی تایید شده است؛ در استان هرمزگان فعالیت دارند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی کیش از تجهیز انبار مقابله با آلودگی نفتی با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش خبر داد و تاکید کرد: در آینده‌ی نزدیک جهت رفع دغدغه آلودگی محیط زیست در جزیره کیش، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات شناوری به این مجموعه اضافه می‌شود.

ناخدا یوسف رفیعی، پیشکسوت بومی
ناخدا یوسف رفیعی، پیشکسوت بومی

پخش کلیپی از عملکرد بنادر کیش، اجرای موسیقی جنوبی نی‌انبان، تقدیر از پیشکسوت بومی ناخدا “یوسف رفیعی” و اجرای دکلمه توسط “کاپیتان نادر نعمت‌پور” از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
در پایان این نشست که با خیرمقدم “کاپیتان داریوش حامدخواه” سرپرست اداره کل بنادر کیش آغاز شد، دریانوردان جزیره کیش تجلیل شدند.

کاپیتان داریوش حامدخواه
کاپیتان داریوش حامدخواه

افزایش دوبرابری ظرفیت انتقال آب شیرین، تامین امکان تعمیرات، قطعات یدکی، روغن و سایر تسهیلات جهت رفع نیاز کشتی‌های کیش و بنادر همسایه، ایجاد تسهیلات ویژه جهت حضور پروژه‌های نفتی که منتج به ۳برابر شدن آمار ورودی شناورهای نفتی و حضور اولین دکل نفتی (الوند) در آینده نزدیک شده است و همچنین افزایش تعداد لنچ‌ها و سه‌برابری دوبه‌ها در بندرگاه با هدف تسهیل و تسریع جابجایی کالا و ترخیص آن از جمله‌ اقداماتی است که طی کمتر از سه ماه اخیر در بندرگاه تجاری کیش محقق گشته است.

کاپیتان نادر نعمت‌پور، ناخدای کشتی رویای دریا
کاپیتان نادر نعمت‌پور، ناخدای کشتی رویای دریا

اولین مراسم «روز جهانی دریانورد» با حضور عضو هیئت‌مدیره و معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش، مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش، معاون توسعه و مدیریت سازمان، رئیس اداره کل بنادر کیش، رئیس اداره بنادر و دریانوردی کیش، مدیر روابط‌عمومی سازمان، روسای بندر صیادی و شیلات، فرماندهان سپاه فرودگاه و جمعی دیگر از معاونین و مدیران سازمان و دریانوردان در کشتی «رویای دریا» برگزار شد.

عکاس: سید امیررضا طباطبایی
نویسنده : مریم اکبرپور

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + یک =

logo-samandehi