ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

صدور مجوزهای فعالیت اقتصادی مبتنی بر مهارت‌های بهره‌برداران

صدور مجوزهای فعالیت اقتصادی مبتنی بر مهارت‌های بهره‌برداران

سرپرست معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش حرکت به سمت مجوز مبتنی بر مهارت‌های فعال اقتصادی به جای مجوز مبتنی بر ملک را، قدمی در راستای پیشرفت اقتصادی و مطابق استانداردهای جهانی در جهت تسهیل فرآیندهای کسب و کار عنوان کرد.

به گزارش مجله اینترنتی دایره‌المعارف کیش، حسین همتی در نشست با اعضای هیئت‌مدیره بازار ونوس، هدف از این نشست‌ها را ارتباط نزدیک‌تر گروه اقتصادی سازمان که تصمیمات‌شان اثر مستقیم با کار سرمایه‌گذاران دارد با آنها عنوان کرد و افزود: بدین‌طریق هم اطلاعات دقیق‌‌تر و بهتر نسبت به مسائل جاری خرد و کلان در اقتصاد جزیره پیدا کرده و هم ارتباطی صمیمی‌تر با فعالین ایجاد می‌شود تا درنهایت فضای بهتر کسب و کار را در جزیره رقم بزنیم.
وی تصریح کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا هر آنچه به عنوان مانع در فرآیندهای اداری سازمان وجود دارد، حتی قوانین بالادستی مرتفع گردند.
همتی جامعه بازاریان و بازرگانان کیش را پل ارتباطی، امین و پیگیر دانست که با دغدغه‌ی فراوان، حقوق بازاریان را پیگیری می‌کنند.
وی حرکت به سمت مجوز مبتنی بر فعال اقتصادی به جای مجوز مبتنی بر ملک را، قدمی در راستای پیشرفت اقتصادی و مطابق استانداردهای جهانی عنوان کرد و افزود: این امر باید به مرور تسهیل گردد و صلاحیت حرفه‌ای بهره‌بردار، مورد توجه قرار بگیرد.
همتی همچنین در خصوص استفاده از مشاعات توسط بازارها، تصریح کرد: بهره‌برداری از این فضاها باید به‌نحوی باشد که رتبه و شان بازار را پایین نیاورد و صرف ایجاد درآمد برای بازار، به‌صورت غیرحرفه‌ای اجرا نشود و به بازار لطمه نخورد.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به مشکلات مالکیتی غرف ونوس، تکلیف قانونی مبنی بر اثبات حق بهره‌برداری ملک را دلیل عدم امکان صدور مجوز در بعضی موارد عنوان کرد و افزود: برای روشن ماندن چراغ بازار، حدود ۴ سال هست که تصمیمات مقطعی برای صدور بعضی مجوزها گرفته شد و بیش از سه سال از مهلت مقرر به بازار جهت تجاری کردن غرف گذشته است.
علی امیدی با اشاره به غرف معوض شرکت سرمایه‌گذاری، مشکلات حقوقی تعدادی از غرف را از دیگر مشکلات این بازار عنوان و تصریح کرد: این مشکل باید با تسویه‌حساب‌های مالی مرتفع گردد و این امر خارج از اختیارات بازرگانی است.
وی با اشاره به روند حذف اثبات بهره‌برداری در ملک به‌تبع دستور مدیرعامل سازمان، در جهت تسهیل فرآیندهای کسب و کار تاکید کرد: مجوزها هیچ‌گونه حق مالکیتی جهت بهره‌بردار ایجاد نخواهد کرد و بدین‌طریق می‌توان چراغ غرفه‌های بیشتری را در بازار روشن کرد.
امیدی با تاکید بر رفع مشکل گره‌خوردن مدیریت کسب‌وکار با مالکیت غرف، گفت: حدود ۶هزار فعال اقتصادی داریم که تعدادی از آنان با مشکلات اینچنین مواجه هستند و در صدد رفع آن هستیم.
وی با اشاره به صدور مجوزهای اداری در محیط تجاری بازار به درخواست مدیریت‌های آنان علی‌رغم میل باطنی خود، تصریح کرد: اخطار به افراد فاقد مجوز و یا کاربری غیرمجاز، در دستور کار، و پیگیری تا مرحله‌ی پلمب ادامه دارد.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز با بیان این مطلب که در این سلسله‌نشست‌ها، موضوعات مبتلابه هربازارای مطرح و بررسی می‌شود، گفت: حوزه معاونت اقتصادی ارتباط مستقیم با فعالین این حوزه دارد.
رحمان سادات‌نجفی با اشاره به برخی مشکلات بازار ونوس مانند تهاتر با مالکین از همان ابتدای ساخت بازار، ادامه داد: برخی غرف نیز به‌واسطه‌ی طلب از سازمان، مالک شده و این غرفه‌ها به‌صورت غیرفعال رها کرده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان مالکین را ملزم به اجاره‌ یا بهره‌برداری از املاک‌شان کرد، پیشنهاد داد: قوانینی وضع شود تا مالکین صلاح غرف را در فعال بودن آنها ببینند.
سادات‌نجفی، تعامل بازرگانی را بسیار خوب و تسهیل‌کننده دانست و با اشاره به طرح بازسازی ونوس و جلساتی با شهرسازی و شرکت عمران، آب و خدمات ادامه داد: ایمنی، اطفا و اعلام حریق از جمله مهم‌ترین ملزومات این بازار و شروط سازمانی برای مجوز ساخت و ساز است که طرح‌ آن برنامه‌ریزی شده است.
همچنین مدیرعامل بازار ونوس، با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ غرفه در بازار ونوس، به‌صورت سرقفلی هستند و موفق به دریافت مجوز فعالیت اقتصادی نشده‌اند؛ به برنامه‌ی بلندمدت بازسازی بازار اشاره کرد و افزود: در خصوص اخذ مجوزها و موارد دیگر نیاز به مساعدت سازمان منطقه آزاد کیش داریم تا غرف طبقات بالا نیز به عرصه‌ی تجاری قدم بگذارند.
محمدعلی ناظم به مشاعات بیرون بازار اشاره کرد و با تاکید بر عدم اجازه بهره‌برداری از این فضاها تاکنون، افزود: حذف بخشی از پارکینگ در ورودی ۵بازار و استفاده‌ی بهینه و دارای ارزش افزوده از این فضا می‌تواند ثمربخش باشد.
ناظم مالیات و گمرک را از دیگر معضلاتی که گریبانگیر همه‌ی فعالین اقتصادی در کیش شده است، دانست و افزود: مشکلات برق، و تعداد کنتور محدود و هزینه‌های گزاف و تصاعدی بهای ماهانه در ونوس نیز از دیگر مشکلات بهره‌برداران این بازار می‌باشد.
رستم، بازرس بازار نیز در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای پارکینگ در بازار ونوس وجود ندارد و نخواهد داشت، به زمینی ۷هزارمتری، نزدیک به دریا و بهترین موقعیت در جزیره از مشاعات ونوس اشاره کرد و گفت: این زمین به علت عدم مدیریت و بهره‌برداری صحیح، به‌صورت پارکینگ رها شده است درصورتی‌که می‌تواند ایجاد درآمد کرده و در کنار منافع برای سازمان و سرمایه‌گذار در راستای بازسازی بازار نیز بسیار ثمربخش باشد.
وی تاکید کرد: در این خصوص پیش‌تر طرحی نیز به سازمان ارائه شده است.
نشست معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با اعضای هیئت‌مدیره بازار ونوس و حضور مدیر بازرگانی، مدیرعامل جامعه بازاریان، مدیر گمرک، و سرپرست اداره مطالعات اقتصادی معاونت اقتصادی، ظهر چهارشنبه بیست‌ودوم دی‌ماه در محل دفتر هیئت‌مدیره بازار برگزار شد.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + چهارده =

logo-samandehi