ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

موسسات دانش‌بنیان داوری در حل‌وفصل مشکلات حوزه‌ی کارآفرینی جایگزین قوه قضائیه می‌شوند

موسسات دانش‌بنیان داوری در حل‌وفصل مشکلات حوزه‌ی کارآفرینی جایگزین قوه قضائیه می‌شوند

معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از طرح و لزوم ایجاد موسسات‌ و نهادهای داوری در زمینه‌ی دانش‌بنیان و با تکیه بر روش‌های نوین جهت جایگزینی مراجعات به قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش مجله اینترنتی دایره‌المعارف کیش، حسن بابایی در نشست با کارآفرینان و متولیان شرکت‌های دانش‌بنیان در کیش با اشاره به شعار سال اظهار داشت: بررسی چالش‌های موجود در راستای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی بعد از نشست با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان مبنی بر کارآفرینی در حوزه‌های متوقف‌شده، در دستور کار قرار گرفت و اولین جلسه‌ی راهبری با شرکت‌های دانش‌بنیان از هفتم فروردین آغاز شد و با حضور شتاب‌دهنده‌های مطرح کشور ادامه یافت.
مشاور رئیس قوه قضاییه با اشاره به مشکلات زیرساختی و نرم‌افزاری و عدم وجود قانون جامع، گفت: تاکنون سماجت مسئولین مربوطه به هر پروژه باعث به‌انجام رسیدن آن شده است.
معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کل استان تهران
با بیان این مطلب که مالکیت معنوی و فکری همچنان برای خیلی از مسئولین محسوس نیست، تصریح کرد: ما ناچار به پذیرش دانش جدید، و قانون‌گذاری‌های نو و به‌روز هستیم اما متاسفانه حواشی از متن پیشی گرفته‌اند و آنان که موظف به قانون‌گذاری هستند از این حوزه و نخبگان آن انتخاب نشده‌اند.
بابایی با تاکید بر این‌که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در بدنه‌ی اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند، گفت: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تهران نیز نشستی با اعضای این نشست در راستای حقوق مالکیت معنوی و شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان برگزار خواهد شد.
وی بر حل و فصل و داوری در سیستم قضایی به روش‌های نوین تاکید کرد و افزود: در سیستم کشورهای پیشرفته، مراجعه به سیستم قضایی بسیار معدود و محدود است و حل‌وفصل مشکلات اینچنین به سیستم‌های جایگزین دانش‌بنیان ارجاع می‌شود‌.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که برای رونمایی و تحویل اسناد مالکیت حدنگار (کاداستر) به کیش آمده است، از طرح و لزوم ایجاد موسسات‌ و نهادهای داوری در زمینه‌ی دانش‌بنیان و با تکیه بر روش‌های نوین در تهران خبر داد و با اعلام آمادگی در این خصوص، ادامه داد: ابعاد کیش نیاز به معرفی دارد و زمینه برای شناسایی فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی و مانند آن‌ فراهم گردد.
بابایی با تاکید بر لزوم پیش‌بینی نهادهای خاص داوری و دادگاهی ویژه برای حل‌وفصل مشکلات، پیشنهاد داد: در قراردادهایی که تنظیم می‌شود حتما بند داوری لحاظ گردد تا درصورت بروز هرگونه شبهه‌ای نیاز به مراجعه به قوه قضائیه به‌وجود نیاید.
وی با بیان این مطلب که عمده‌ی مشکلات کارآفرینان زیرساختی است، با تاکید بر این‌که حمایت قانونی از این شرکت‌ها و فراهم کردن زمینه‌ی فعالیت آنها می‌تواند به اقتصاد کشور در حوزه‌های مختلف کمک کند، ادامه داد: در راستای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری، نیاز به قانونی جامع در حوزه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و بستر قانونی و حمایت قضایی آن باید فراهم شود.
بابایی در پایان تصریح کرد: برای حفظ مالکیت فکری، حتی ابتدایی‌ترین ایده‌ها نیز باید ثبت گردند.
در ابتدای این نشست، پرویز عطایی رئیس گروه‌های تخصصی و نوآوری مرکز نوآوری کیش با معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز و دستاوردهای آنها، از درخواست ایجاد “مرکزی برای حل‌اختلاف شتاب‌دهنده‌ها در کشور” خبر داد و افزود: فرآیند این طرح با ارائه به معاونت علمی و فناوری آغاز شده است.
امیرمیثم‌ گیاهی مدیراجرایی “شتاب‌دهنده رادمان کیش” نیز با تاکید بر این‌که هیچ قانونی در راستای کسب مجوز و فعالیت‌های حوزه‌های استارتاپی‌ وحود ندارد، گفت: در شرایط کنونی خطر سرمایه‌گذاری در هر مقیاسی بالا است و راه‌حل‌های نوینی برای عبور از آن مطرح شده است که اولین شتاب‌دهنده‌ی آن در کیش در آستانه‌ی اخذ مجوز از فرابورس می‌باشد و پلتفرم آن آماده شده است.
همچنین مسعود طائفی فیجانی از پیشکسوتان این حوزه از بروکراسی‌های سازمانی گله کرد و گفت: مشکلات بسیاری وجود دارد و همچون یک سد، مانع فعالیت‌های بسیاری می‌شود.
فراملی مدیرعامل شرکت توسعه‌بنای کیش، سلمانی نماینده‌ی همانندسازبافت، نمایند‌ه‌ی شرکت دانش‌بنیان خدمات تاسیساتی، مدیرعامل شرکتی در حوزه تامبن‌مالی استارتاپی‌، شرکت رسانه و تعدادی دیگر از نمایندگان شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این نشست به بیان نظرات و دغدغه‌های خود پرداختند.
مقرر شد موضوعات مطرح‌شده در این نشست به‌صورت مکتوب جهت ارائه به ریاست قوه قضاییه مستند شود.
نشست معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها، ظهر چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه در مرکز نوآوری کیش برگزار شد.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 3 =

logo-samandehi