ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

نه سبز، نه آبی

نه سبز، نه آبی

«درخت سبز» یکی از کهن‌ترین و زیباترین جاذبه‌های کیش نیز بعد از بسیاری دیگر از اموال باارزش و میراث ملموس‌ جزیره، نابود شد.

مریم اکبرپور – به گزارش مجله اینترنتی ویکی‌کیش، آخرین روزهای بهشتی‌ترین ماه سال، با خبری تکان‌دهنده به کام کیشوندان و دلسوزان این جزیره‌ی مرجانی تلخ گشت.
خشک شدن «درخت لور» ِکهن‌سال جزیره که صدها سال به «درخت سبز» معروف بود، آن هم به دلیل آنچه که هرس غیراصولی و بی‌اعتنایی به تذکرات برخی دیگر از مسئولین عنوان شده است، خبری بود که کیش را در بهت و غمی عمیق فرو برد.
گرچه تمامی این موارد از اتهام بی‌سوادی و سهل‌انگاری مسئولی که دستور هرس داده تا ادعای تغییر مسیر آب‌های زیر زمینی به دلیل ساخت‌وسازهای انجام‌شده و عدم امکان آبیاری این درخت، یا مخالفت معاونی که این هرس را غیرقانونی و مراقبت از آن را غیراصولی می‌دانسته، تا این‌لحظه در حد ادعا و بدون مدارک قابل استناد است، اما آنچه بدیهی، غیرقابل انکار و متاسفانه غیرقابل جبران می‌نماید، از دست رفتن نماد پانصد ساله‌ی کیش است.
درختی که خاطرات و واگویه‌های نسل‌های بسیاری در آن ریشه دوانده بود و راوی حکایت‌های بسیاری در سال‌های آینده و شاید چندصد نسل می‌گشت.
از بین رفتن درخت‌های قدیمی باغو، شهر تاریخی حریره در مجاورت همین درخت خبرساز، درختان محدوه‌ی مجموعه ارم‌دلفین، کاخ‌های رژیم گذشته، سواحل بکر جزیره، کشتی یونانی و بسیاری موارد دیگر از این دست در سایه‌ی بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌های تمام ادوار گذشته تا کنون از جمله مواردی است که نه تنها مستلزم ورود مدعی‌العموم، بلکه مطالبه جدی و مستمر مردم و حتی دوستداران محیط زیست و حافظان میراث فرهنگی و تاریخی در سراسر جهان است.
درخت انجیر معابد که در گویش مردمان جنوب کشور «لور» نامیده می‌شود،‌ در نظر بومیان منطقه و بسیاری از افراد دیگر، تنها گیاهی با قدمت ۵۰۰ ساله نیست؛ آنان این درخت را مقدس و نوعی توتم با قدرت فوق طبیعی می‌دانند و با بستن پارچه‌هایی بر شاخ آن، نیازهای خود را طلب می‌کنند. در سال‌های اخیر حصاری دور درخت کشیده‌ و گره‌ها را باز کرده‌ بودند تا بیش از این، به سلامت کهنسال‌ترین درخت جزیره آسیب وارد نشود.
افسوس که باز هم، دوباره و ناگهان چه زود، دیر شد!

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 16 =

logo-samandehi