ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

هم حبس تولید برق داریم، هم خاموشی!

هم حبس تولید برق داریم، هم خاموشی!

مریم اکبرپور _ در روزهای اخیر شاهد قطع شدن برق چندین منطقه در جزیره کیش طی روزهای پیاپی بودیم.
این روند در شرایطی ادامه پیدا کرد که تمام کشور به بهانه‌ی گرما تعطیل شده بود اما در کیش، جنوب ِ گرم کشور، سه روز پیاپی برق مناطقی همچون سفین قدیم، درخت‌سبز، سفین جدید و مانند آن پیش از ظهر به مدت چند ساعت قطع شد.
استقلال شرکت آب و برق از نیروگاه کشور، امید به دسترسی به میزان کافی برق بر اساس ادعاهای پیشین مسئولین این اداره و منبع متفاوت تامین آن، تصور کمبود برق را در کیش دور از ذهن می‌نمود اما ظاهرا مشکل جدی در این حوزه وجود دارد.
حال سوالات زیادی مطرح می‌شود، عدم بهره‌مندی از تولید محبوس برق نیروگاه جنوب (ماهتاب) یکی از مهم‌ترین این ابهامات است که پاسخ سریع و صریح مسئولین را می‌طلبد.
در آخرین مورد، تامین برق ترمینال جدید که همین اکنون و پیش از راه‌اندازی، ۶ تا ۸ مگاوات ساعت! مصرف دارد، به شرکت آب و برق واگذار شده است و در حال حاضر علاوه بر قطعی برق ساکنین، ناچار به قطعی برق سر ظهر و زمان شرجی ترمینال جدید گشته‌اند که متاسفانه به سیستم سرمایش جدید و به‌نوعی هنوز افتتاح‌نشده‌ی ترمینال هم خسارت زدند! درحالی که همین ۶ تا ۸ مگاوات در ساعت مصرف می‌توانست کمک کند که به شهر خاموشی ندهند و ترمینال نیز پیش از افتتاح، با استهلاک مضاعف و خسارت و خاموشی مواجه نگردد.
گذشته از آن‌که تمام طول سال گذشته، از اساس کمبود برق را انکار کردند تا شاید توجیهی برای هدررفت ماهتاب و تلف شدن چند صد میلیون تومان کابل‌کشی آن گردد و اکنون نیز پشت سر مردم پنهان شده‌اند.
و البته عجیب، تامل‌برانگیز و در خور پاسخ هست که چه‌طور تعطیلی این همه اداره و بانک و… هم تاثیر و تغییری در کمبود برق نداشته! و در روزهای اخیر تعطیل هم مانند روزهای غیرتعطیل پیش از آن، ناچار به قطعی برق شدند.
مشکل برق آن هم به صورت جدی وجود دارد! و برنامه‌ی جدی برای قطعی برق با دسته‌بندی‌ای که در اولویت آخر به مسکونی برسد اما آیا اخلاق‌مدار تر و در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت آب و برق نبود که اولا این کمبود و مشکل را اعلام و بعد، برنامه‌ی قطعی برق را زمان‌بندی و اطلاع‌رسانی نماید؟!
وقتی برنامه‌ی قطعی وجود دارد، چرا به مشترکین اعلام نمی‌شود تا آمادگی نسبی داشته باشند و فکری به حال ضروریات‌شان نمایند؟
چرا وقتی گلایه‌ای ذکر می‌شود، نمایندگان این شرکت، انکار! و با ادبیات موهن و تهدیدآمیز فرافکنی می‌کنند؟
سازمان منطقه آزاد کیش پاسخگو باشد که مگر نه این‌که قبل از هر ساخت و ساز و مجوزی باید از تامین برقش مطمئن شد؟ مگر نه این‌که‌ چندین گزارش و بازدید از ارتقای توان تولید داشته و اطمینان داده شده بود هیچ کمبودی در این حوزه وجود ندارد؟
مگر نه این‌که در ماهتاب حبس تولید چندبرابری وجود دارد، چرا این بار برق تقسیم نمی‌شود؟
قرار است به کجا برسیم؟
اکنون که دستور! و توصیه‌ی از بین رفتن ۷۰درصد باقی‌مانده‌ی زمین‌های کیش برای دوستان جامانده و تازه از راه‌رسیده هم عنوان شده است، برق موردنیاز این پروژه‌ها از چه محل و منبعی تامین خواهد شد؟
بر اساس اولویت‌بندی قطعی، از اماکن تجاری و خدماتی شروع به قطع می‌شود، تکلیف معاش کارواش و تعمیرگاه درخت‌سبز، رستوران‌های سفین قدیم و جدید، اقلام یخچالی فروشگاه اتکا، گل‌ها و گیاهان گلخانه‌ی گل‌پویان و موارد مانند این‌ها چه می‌شود؟
مستحضر باشید که بار مصرفی در جزیره امروز به حدود ۲۰۰ مگاوات رسیده است که سهم مصرف در شرکت آب و برق حدود ۱۸۲ مگاوات بوده و مشترکین ماهتاب هم ۱۸ مگاوات مصرف می‌کنند.
مصارف ۱۸۲ مگاوات در شرکت آب و برق قابل تامین نیست و کمبود تولید دارند، بنابراین از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر حدود ۱۰ مگاوات خاموشی می‌دهند.
فعلا خاموشی از فازهای صنعتی و هتل‌ها آغاز شده‌ است و برخی هتل‌ها با مصرف دیزل برق خود را تامین می‌کنند. خاموشی‌ها با این روند، هم از نظر ساعت و هم از نظر وسعت (گسترش به مناطق مسکونی) بیشتر خواهد شد.
تاسف‌بارتر آن‌که برای صرفه جویی در برق حتی سیستم آب شیرین‌کن‌ها را نیز قطع می‌کنند و از سیستم MED استفاده می‌گردد لذا همین آب در داخل شبکه به شدت داغ است که برای کنتورهای مردم و خود شبکه نیز خساراتی در بر دارد.
ناگفته نماند که هیچ‌کدام از وعده‌های افزایش تولید محقق نشده است و در تابستان امسال مشکل تداوم خواهد یافت.
بر اساس شنیده‌ها، معاونت مربوطه در این میان به یک اداره یا شعبه شرکت آب و برق تبدیل شده است و با واگذاری حواله گازوئیل به هتل‌داران تلاش در سرپوش گذاشتن بر موضوع کمبود تولید برق شرکت آب و برق دارد.
تمام این‌ها در حالی است که مشترکین ماهتاب ۱۸ تا ۲۰ مگاوات در پیک مصرف دارند که در حال تامین است و برق مازاد تولید ماهتاب امروز حدود ۲۰ مگاوات است که علی‌رغم ضعف شرکت آب و برق در تامین کمبود برق، بهره‌برداری نمی‌شود.
علی‌ایحال ضعف و مشکل شرکت آب و برق غیرقابل انکار است و همین اکنون طبق ادعاهای مکرر مدیرعامل ماهتاب در این شرکت بیش از مقدار کمبود برق در جزیره، حبس تولید وجود دارد!
دو سوال نیز از دو مدیرعامل نیروگاه‌های جنوب و شمال کیش وجود دارد که اولا، مشکل عدم تبادل وقتی شرایط‌ش محقق هست چه بوده؟ و پنج واحد ۳.۵ مگاواتی‌ که نصب هم شده، چرا هنوز وارد مدار نشده است؟ طبق برنامه‌ریزی این ۱۷.۵ مگاوات باید سه هفته پیش وارد مدار می‌شد و قطعا بار زیادی از مصرف برق جزیره را کاهش می‌داد.

منتظر پیگیری سریع، توضیح و رفع مشکل برق جزیره هستیم.

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 7 =

logo-samandehi