ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

پزشک خانواده در کیش فعال می‌شود/آئدس در تمام جزیره حضور دارد

پزشک خانواده در کیش فعال می‌شود/آئدس در تمام جزیره حضور دارد

سرپرست مرکز بهداشت کیش، “طرح پزشک خانواده شهری” را مهم‌ترین برنامه‌ی جاری عنوان کرد. کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها از صید پشه‌ی آئدس در تمام نقاط جزیره خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مردم کیش، اسداله احمدی در نشست با خبرنگاران کیش، با اشاره به برنامه‌ی ایجاد کلینیک شماره دو برای جزیره، اجرای “طرح پزشک خانواده شهری” را مهم‌ترین برنامه‌ی جاری عنوان کرد و افزود: ما احتمالا در فاز سه یا چهار اجرای طرح پزشک خانواده شهری در کشور خواهیم بود.

سرپرست مرکز بهداشت کیش تعداد پزشکان خانواده را، به ازای هر سه هزار نفر جمعیت فعال شهری بالای ۲۰ هزار نفر، یک پزشک، یک مراقب سلامت و یک ماما عنوان کرد و افزود: برای هر شش تیم، یک نفر کارشناس تغذیه و یک نفر کارشناس بهداشت رواندر نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس مهندسی بهداشت محیط از دانشگاه علوم‌پزشکی با بیان این مطلب که تمام این سیستم جمع‌آوری اطلاعات سلامت تحت سامانه‌ی سیب قرار می‌گیرد، ادامه داد: این پیوستگی کمک می‌کند از علائم خطر زودتر از موعد باخبر گردیم چنانچه درحال حاضر برای مثال از هر پنج مبتلای به فشارخون فقط یک نفر مطلع است و کنترل می‌کند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم متخصصین قلب یا مغز و اعصاب، تعداد بیماران کمی داشته باشند.

احمدی با تاکید بر این‌که بسیار از ناتوانی‌ها _که قابل اجتناب هستند_ یا مرگ‌های به‌ظاهر ناگهانی به علت عدم تشخیص به‌موقع بیماری است، گفت: سهولت در دسترسی‌ها مشکل است و مسیرها خوب تعریف نشده‌اند و این در حالی است که طبق آمار، رشد شگرفی در حوزه‌ی سلامت و درمان داشته‌ایم.

این کارشناس ارشد اپیدمیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی، مباحث مربوط به تغذیه و بهداشت روان را از دیگر برنامه‌های طرح “پزشک خانواده شهری” عنوان و تصریح کرد: تشخیص به‌موقع که در “سطح یک” ممکن است، در روند درمان بیماری بسیار ثمربخش خواهد بود.

وی که دارای دیپلم بین‌المللی مدیریت و برنامه‌ریزی از سازمان جهانی بهداشت است، با اشاره به مواردی چون قرارداد با بخش خصوصی، بهره‌وری از پزشکان حاضر در جزیره، اعتبارات دولتی، تامین فضای فیزیکی توسط سازمان و وجود زیرساخت‌هایی مانند حضور ماما، ابراز امیدواری کرد: طرح پزشک خانواده در کیش تا پایان سال اجرا شود.

اپیدمی دنگی، دو تا سه سال بعد از حضور اولین آئدس در هر منطقه آغاز می‌شود

سرپرست مرکز بهداشت کیش در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه در خصوص پشه‌ی آئدس اظهار داشت: سه سناریو در مورد حضور این پشه در کیش وجود دارد: اول مشاهده‌ی این پشه در بندرگاه که نیازمند مه‌پاشی، سم‌پاشی و بهسازی محیط است، دوم نفوذ تا شعاع پانصدمتری علی‌رغم تمام مراقبت‌ها و سناریوی سوم این‌که به تمام شهر رسیده باشد؛ که هم‌اکنون در این مرحله قرار داریم و پشه‌ی آئدس در تمام مناطق کیش، صید شده است.

وی با تاکید بر این‌که پشه به خودی خود خطرناک نیست، تصریح کرد: باید یک بیمار وجود داشته باشد، از کشوری دیگر بیاید و در فصل مناسب وفور پشه به حجمی برسد که چرخه‌ی انتقال اتفاق بی‌افتد.

احمدی با اشاره به نظر WHO ادامه داد: وقتی در منطقه‌ای پشه حضور دارد و وارد سناریوی سوم می‌شود، دو تا سه سال بعد از آن اولین موارد ابتلای “تب دنگی” مشاهده خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که به‌هرحال بیمار از کشورهایی مانند امارات، پاکستان، عمان یا اروپا وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: نگرانی‌ای که وجود دارد آن است که محل زندگی این پشه بسیار عجیب است و آب‌های زلال رهاشده مانند آب کولر و زیرگلدان بهترین زیستگاه برای این حشرات به‌شمار می‌رود و “فاجعه” که عنوان انتخاب‌شده‌ی جهانی برای این بیماری است، زمانی رخ خواهد داد که وفور پشه را نتوان کنترل کرد و این در شرایطی اتفاق می‌افتد که برنامه‌ای برای آن نباشد.

احمدی به نقل از رئیس سازمان بهداشت جهانی:

تب دنگی می‌تواند پاندمی بعد از کرونا باشد

سرپرست مرکز بهداشت کیش با تاکید بر این‌که، اکنون مهم‌ترین اتفاق آن است که مردم بدانند و آگاه بوده و باور داشته باشند که این بیماری وجود دارد و همچون اوایل اپیدمی کووید، انکارش نکنند، هشدار داد: بر اساس نظر رئیس سازمان بهداشت جهانی، تب دنگی که با پشه‌ی آئدس منتقل می‌شود، می‌تواند پاندمی بعدی بعد از کرونا باشد! و دو تا سه میلیارد نفر در جهان در معرض تهدید هستند که ساکنین هند، فیلیپین، جنوب، شرق آسیا، پاکستان، افغانستان، عمان و ایران به علت وفور پشه‌‌ای که ناقل بیماری است، از این جمله‌ و مستعد درگیری با این پاندمی‌اند.

احمدی با تکرار و تاکید این مطلب که اپیدمی این بیماری بعد از حدود دو سال از حضور پشه اتفاق می‌افتد، احتمال قریب به یقین داد: حضور پشه‌ها در کیش دو سال را طی کرده است.

سرپرست مرکز بهداشت کیش، با بیان این مطلب که طول پرواز پشه ۵کیلومتر است و با وجود زیستگاه‌های در دسترسی مانند هرگونه جای آب شیرین مانند جای پای حیوانات، قوطی کنسرو یا حتی در نوشابه، تمام مناطق را درگیر کرده است، در توصیه به مردم گفت: تعویض آب زیر گلدان یا ظرف پرندگان، نصب توری برای پنجره، استفاده از حشره‌کش درصورت مشاهده‌ی حشره در محیط خانه از جمله مواردی است که می‌تواند در مقابله با گسترش جمعیت این پشه موثر باشد.

اسداله احمدی:

کیش سرمایه‌ی ملی است و اگر اقدامات پیشگیرانه برای آن انجام نشود، از بین خواهد رفت!

احمدی با اشاره به نظام ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺳﻨﺪرﻣﻴﻚ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ اﻟﮕﻮی ﺟﺪﻳﺪ در ﻧﻈﺎم ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺑﻴﻤﺎری‌ﻫﺎ، خاطرنشان کرد: در این سیستم ما به دنبال بیماری می‌گردیم، بیماری‌های مهمی مانند سرخک، سرخچه، مالارایا، کووید۱۹، آنفولانزا، هاری، شیگلوزیس، کلرا، عفونت‌های تنفسی و تب دنگی که دارای علائم مشابهی مانند سرماخوردگی هستند و درصورت تشخیص پزشک با تست‌های سریع به نتیجه‌ی تردید خود می‌رسیم.

وی با تاکید بر این‌که هنوز هیچ نمونه‌ی مثبتی در هیچ کجای ایران نداشته‌ایم، تصریح کرد: اکنون همه باید برای از بین رفتن محل زیست پشه، دست به دست هم دهیم تا قبل از شروع فصل بارندگی با گسترش آن‌ها مقابله کرده و این امر مهم‌ترین کار است چرا که تشخیص بیماری به روال خود انجام می‌شود چنانچه تاکنون نیز موارد مشکوک، آزمایش شده‌اند.

احمدی، تب‌دنگی را بیمارستان‌پر کن! عنوان کرد و گفت: درصورت شیوع بیماری، تعداد بیماران به حدی می‌رسد که امکان رسیدگی به بیماران وجود ندارد وگرنه مرگ‌ومیر بالایی نخواهد داشت.

وی با اشاره به حضور کارشناسی در فرودگاه بین‌المللی و بندرگاه مسافربری برای رصد بیماران احتمالی، بر لزوم استفاده‌ی هوشمندانه از منابع و تست در مواقع ضرورت، باز هم بر مواردی مانند تعویض ظرف آب زیر گلدان و کولر در خانه‌ها تاکید و تصریح کرد: کیش سرمایه‌ی ملی است و اگر اقدامات پیشگیرانه برای آن انجام نشود، از بین خواهد رفت! چرا که تجارت آن، ملک آن و گردشگری آن از بین خواهد رفت.

احمدی در پایان با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی اکثر ساکنان کیش و ناترازی با مخارج، با تاکید بر اهمیت معاون بهداشت استان هرمزگان بر امور مردمی به برنامه‌ی ارائه‌ی خدمات دندان‌پزشکی برای افراد کم‌برخوردار اشاره و ابراز امیدواری کرد: خدمات بیمه تامین اجتماعی در کیش نیز ارائه گردد.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها:

۶۰ درصد نمونه‌ی گرفته‌شده از افراد خارجی در کیش، سابقه‌ی ابتلا به دنگی دارند

در ادامه‌ی این نشست، ابراهیم مرادی، کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها مرکز توسعه سلامت کیش، جسارت سرپرست مرکز بهداشت را در شفافیت در حضور رسانه ستود و با اشاره به این‌که ۶۰ درصد نمونه‌ی گرفته‌شده از افراد خارجی در کیش، سابقه‌ی ابتلا داشتند، گفت: این مطلب در نگاه منطقی نشان می‌دهد که خطر ابتلا در کیش و خطر گسترش به سایر نقاط کشور نیز وجود دارد.

وی از ایجاد واحد حشره‌شناسی در مرکز بوعلی خبر داد و با اشاره به وجود‌ پنج کمیته گفت: کمیته درمان، کمیته بهسازی(بر عهده‌ی شرکت عمران)، کمیته حشره‌شناسی با مسئولیت صید و شمارش آماری و عملکرد ، کمیته ارزشیابی (برعهده‌ی‌ دادستانی) و کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی این کمیته‌ها را تشکیل می‌دهند.

مرادی با بیان این مطلب که بر اساس مطالعات‌ بین‌المللی این پشه بر خلاف عموم پشه‌ها مانند آنوفل، گزش خود را در روز و مخصوصا ظهر انجام می‌دهد و این حتی درصورت ناقل نبودن، باز هم باعث کلافگی نیروی کار می‌شود، ادامه داد: پشه‌های آئدس به رنگ‌های تیره (لباس) تمایل بیشتری دارند، اما درصورت گزیدگی، مردم نگران بیماری نباشند چرا که این گزش‌ها ایجاد حساسیت خاصی نمی‌کند و در ابتدا فقط دردناک است.

وی عمر پشه را بر فرض تغذیه و خون‌خواری، یک تا دو هفته عنوان کرد و با اشاره به بهسازی خانه‌به‌خانه‌ی نقاط شناسایی‌شده افزود: این پشه‌ها در حال حاضر ناقل نیستند و فقط زیستگاه لاروی آن‌ها باید از بین برود.

مرادی، سم‌پاشی مناطق مختلف را در شرایط کنونی، غلط دانست و تصریح کرد: در حال حاضر سم‌پاشی باعث ایجاد مقاومت در آن‌ها و شیوع بیشتر در مناطق دیگر می‌شوند.

وی جنس آئدس را که به چشم دیده می‌شود، ناقل بیماری‌های عفونت‌ ویروسی، از جمله تب دنگی، تب زرد، ویروس زیکا و چیکونگونیا عنوان کرد و افزود: دنگی و چیکونگونیا‌ بیماری‌هایی هستند که در آسیا دیده شدند و علائم این بیماری‌ها شبیه هم و شامل سردرد، درد حدقه چشم، دانه‌های ریز پوستی، تب بالا و بدن‌درد است گرچه تا ۷۰درصد مبتلای بدون علائم هم داریم.

مرادی همچنین ضمن اشاره به تله‌گذاری‌ها، ادامه داد: در دنگی چهارسویه داریم، که ابتلای مجدد سخت‌تر بروز و شخص را درگیرتر می‌کند، همچنان که پایین آمدن ناگهانی تب نیز، علامت خطرناکی است که بیمار را به مرحله‌ی خونریزی می‌برد اما در کل این پایین آمدن تاب‌آوری بیمارستان است که در صورت همه‌گیری این بیماری، تبدیل به فاجعه می‌شود و میزان کشندگی خود بیماری پایین است.

وی با بیان این مطلب که نمونه‌های آزمایش‌شده از اتباع خارجی، از سه سال به قبل مبتلا شدند و در حال حاضر مبتلا نبودند (کیت‌های تشخیص زمان و شدت بیماری را مشخص می‌کند)، گفت: نمونه‌های مثبت در ایران، سابقه‌‌ی سفر داشتند و هیچ‌کدام در کشور مبتلا نشده بودند.

نشست خبری سرپرست جدید مرکز بهداشت کیش، صبح چهارشنبه سوم آبان‌ماه در محل این مرکز برگزار شد.



نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − دوازده =

logo-samandehi