ویکی کیش، دایره المعارف آنلاین جزیره زیبای کیش

خشک شدن درخت سبز و گم شدن مجسمه را هیچ‌کس گردن نگرفت!

خشک شدن درخت سبز و گم شدن مجسمه را هیچ‌کس گردن نگرفت!

مریم اکبرپور- به گزارش مجله اینترنتی ویکی‌کیش به نقل از پایگاه خبری مردم کیش، پیرو مصاحبه معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران، خبر خشک شدن یا بلکه خشک کردن یک‌باره‌ی درخت لور و قدیمی منطقه درخت سبز دهان به دهان منتقل و باعث تحریک و تکدر افکار و خاطر مردم شد. در راستای پیگیری این موضوع و موارد دیگر شبیه آن با مسئولین معاونت، شرکت و اداره‌های ذیربط به گفتگو نشستیم. برخی پرسش و پاسخ‌های انجام‌شده بدین شرح است:

معاون گردشگری سازمان:
سیمای درخت خشک‌شده باید حفظ می‌شد

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش صبح روز جمعه در مصاحبه مذکور اعلام کرده بود: “افرادی از شرکت عمران، آب و خدمات کیش بدون هماهنگی و اطلاع، اقدام به هرس غیراصولی “درخت سبز چندصدساله” کیش کردند که منجر به نابودی این اثر گردشگری شده است.”

مرتضی رمضانی گالشی

«مرتضی رمضانی گالشی» در پاسخ به خبرنگار ما و توضیح این ادعا گفت: “حفظ درخت” و “نگهداری درخت خشک‌شده” دو موضوع متفاوت است.
این درخت طی سال‌های گذشته و به دلایل مختلف، خشک شده و از دست رفته بود، اما آنچه برای ما مهم بود حفظ سیمای گردشگری این درخت و جاذبه‌ی گردشگری منطقه بود.
وی هر گونه تخلف، سهل‌انگاری و ترک فعل چه سهوی و چه عمدی درخصوص این درخت را مهم و مستلزم پیگرد حقوقی و قانونی دانست و اظهار داشت: این درخت با حدود حداقل چهارصدسال سن می‌توانست به‌عنوان میراث طبیعی ثبت گردد و هیچ‌کس به خود اجازه‌ی حتی کوبیدن یک میخ ندهد.
معاون گردشگری با تاکید بر ارائه درخواست ثبت این درخت در فهرست میراث آثار گردشگری از حدود سه هفته قبل به منظور امکان محافظت بیشتر از آن، تصریح کرد: هیچ‌گونه مسئولیتی درخصوص این درخت به عهده‌ی معاونت گردشگری نیست چراکه این درخت به ثبت میراث نرسیده بود اما به عنوان مقصد روزانه ۷۰۰ گردشگر برای ما حائز اهمیت ویژه بود.
«رمضانی گالشی» از مکاتبات رسمی انجام شده و تلاش برای حفظ این اثر گردشگری، روشنایی و بدنه این درخت خبر داد که این مکاتبات توسط خبرنگار ما نیز مشاهده شد.
وی از تشکیل کمیته حقیقت‌یابی با محوریت حراست و بازرسی خبر داد و افزود: مطمئنا این درخت خشک اگر درست هرس می‌شد و ضوابط ما اجرا می‌گشت، با بهره‌گیری از مشاوره و روش‌های نوین، امکان نگاهداری‌اش وجود داشت و تمامی این ادعاها در کمیته مذکور، مطرح و پیگیری خواهد شد.
رمضانی مقصد بخشی از گردشگران را میراث فرهنگی و تاریخی عنوان کرد و ادامه داد: موارد بسیار دیگری از معضلاتی که درحال پیگیری آن هستیم مانند وجود نخاله در محوطه شهر تاریخی حریره! و تردد موتورسواران وجود دارد. (تمامی این سرفصل‌ها و اولویت‌ها با نمایش تصویر و آدرس موردنظر، در قالب پکیج کامل و پاورپوینتی‌ تهیه شده است که به اصحاب رسانه نیز ارائه شد)
رمضانی با تاکید بر این‌که اگر بخواهیم گردشگری با “محوریت میراث فرهنگی”داشته باشیم نیازمند نشست با مسئولین شرکت عمران و طرح اولویت‌ها و رفع معضلات هستیم، افزود: برای محوطه‌سازی حریره حتی تخصیص بودجه هم داده شده است، پیمانکار ما نیز در این حوزه شرکت عمران است که امیدواریم به این ضرورت توجه شود.
رمضانی با بیان این مطلب که مسئولیت‌های درخت‌های زنده بر عهده‌ی شرکت عمران و اداره محیط زیست است، تاکید کرد: تلاش معاونت گردشگری این است که تمام درختان بالای صدسال سن در جزیره، ثبت میراث فرهنگی شوند تا بتوانیم از آنها محافظت قانونی و بیشتری داشته باشیم.
معاون گردشگری سازمان با تاکید بر این که برای هرس چنین درخت باارزش حساسیتی نباید از همان شیوه، بدون دقت لازم و نیروی خدمات هرس فضای سبز سطح جزیره بهره‌ گرفته می‌شد، خاطرنشان کرد: محوطه‌ی حریره، رفع نخاله‌های ساختمان در این محل تاریخی، عدم ورود کامیون به این محل، قطع راه‌های دسترسی به محدوده، ایجاد کیوسک نگهبانی و دستور خرید دوربین‌های مداربسته، یگان حفاظت ثابت از دغدغه‌های مهم معاونت در این حوزه است که در دستور کار قرار گرفته و تقریبا تمام آن اجرا شده است.
رمضانی با ابراز تاسف از بروکراسی‌های موجود سازمان، تصریح کرد: چرا هر مطالبه، درخواست و دستوری باید بارها و ماه‌ها پیگیری و معطل شود؟!
وی _ که مدیرکل تشکل‌های مردم‌نهاد ۷۰۰ انجمن در سرزمین اصلی است_ بر لزوم ایجاد انجمن‌های مردم‌نهاد در حوزه‌ی میراث فرهنگی تاکید کرد و افزود: هرجا ممانعت، مخالفت یا سهل‌انگاری و اتلاف زمان در تامین آنچه موردنیاز حفظ میراث ملموس و ناملموس فرهنگی صورت گرفت، رسانه‌ها منصفانه به کمک ما بیایند.

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش:
هدف شرکت جلوگیری از آسیب به گردشگران با درخواست گردشگری بود

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش با ابراز تعجب از بیانات معاون گردشگری سازمان گفت: درخواست هرس این درخت و اعلام خطرناک بودن آن برای گردشگران از طرف خود معاونت گردشگری بود، گرچه “سرزنی” تصمیم آقای آقازاده بود و من دستور پیگیری به منظور جلوگیری از آسیب به گردشگران داده بودم.

 محسن نظرپور

محسن نظرپور با اشاره به روند چندساله‌‌ی خشک شدن این درخت و از بین رفتن آن پیش از زمان تصدی مدیریت این شرکت توسط وی، ادامه داد: هرس درخت در ساعات ابتدایی روز به دستور ایرانگردی و جهانگردی و به‌منظور عملیات پیش از حضور هر گردشگر و احتمال آسیب به آنان است.
وی با بیان این مطلب که “حفظ فقط ظاهر و بدنه‌ی درخت خشک‌شده” یا “احیای درخت” دو موضوع جداگانه است که طبق مشاوره با چند کارشناس، معاون امور شهری و محیط زیست به این نتیجه رسید که درخت را بدین شکل هرس و از انتشار قارچ جلوگیری کند و دورتادور آن را لورهای جدید بکارد.

رئیس روابط‌عمومی شرکت عمران، آب و خدمات کیش؛
هرس “درخت‌سبز” درخواست معاونت گردشگری بود

رئیس روابط‌عمومی شرکت عمران، آب و خدمات کیش با اشاره به نامه معاونت گردشگری گفت: هرس این درخت درخواست صریح خود معاونت گردشگری با بیان عناوین “خطرناک” و “آسیب‌پذیر” بودن آن بوده است.

مریم نیاکان

مریم نیاکان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود آغاز خشک شدن این درخت را در سال ۱۳۹۴ عنوان کرد اما به مشاهده‌ی خبرنگار ما، طی نامه‌ای از شرکت عمران به معاونت گردشگری وقت در سال ۱۳۹۷، صراحتا اعلام شده است: “علائمی از خشک شدن و از بین رفتن درخت مشاهده نگردید” و تاکید بر محافظت و نگهداری از درخت شده است.
بر اساس گزارش خبرنگار ما، نامه‌ای با موضوع محافظت از درخت و تاکید بر سبز و سالم بودن آن “در سال ۱۴۰۰” نیز مابین مدیرعامل شرکت عمران و معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران، آب و خدمات مشاهده شد، گرچه نیکان تصریح کرد: این ادعا در آن زمان نیز غلط و فقط بر اساس ظاهر درخت بوده! وگرنه ریشه‌ها سال‌هاست بدون آب مانده و خشکیده است.
رئیس روابط‌عمومی شرکت عمران همچنین با قاطعیت بر حضور زرین‌جویی _ مدیر میراث و آثار تاریخی معاونت گردشگری_ به عنوان نماینده گردشگری در زمان هرس این درخت تاکید کرد که این امر توسط زرین‌جویی و دیگر مدیران معاونت گردشگری کاملا تکذیب شد.
نیاکان در توضیحات خود در جمع برخی از اصحاب رسانه کیش، با “نخ‌نما” عنوان کردن ایده گردشگری مبنی بر حفط بدنه‌ی درخت خشکیده تاکید کرد: هرس این درخت “نه بدون اطلاع و هماهنگی” و “نه بدون حضور ناظر” نمایندگان گردشگری صورت گرفته است.
وی همچنین به ریخته شدن گازوئیل پای این درخت در ۲۹ شهریور سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و ادامه داد: ضربه‌ی نهایی به این درخت که روند خشک شدن‌ش آغاز شده بود، طی این اتفاق وارد شد.
گفتنی است عاملان و قصد مرتکبین این جرم هرگز مشخص نشد.
خبرنگار ما از شرکت عمران پرسید: با توجه به ادعای روند چندساله‌ی خشک شدن درخت، آیا مستنداتی درخصوص حضور کارشناس یا متخصصینی جهت رفع مشکل یا مشکلات موجود، احیا و درمان درخت بیمار وجود دارد یا خیر؟ که به علت تغییرات مدیریتی گذشته ابراز بی‌اطلاعی شد.
شایان ذکر است روابط‌عمومی شرکت عمران، بر جریانات خاص و سوءنیت برخی دستان پشت‌پرده در این خصوص اذعان داشت.
نیاکان همچنین با ارائه‌ی تصاویر قبل و بعد هرس توسط این شرکت، عنوان داشت: واقعا چه چیزی قرار بود نگاهداری شود که در حفظ آن سهل‌انگاری شده باشد!؟
بررسی خبرنگار این رسانه و مشاهده‌ی نمایش نامه‌های فی‌مابین معاونت گردشگری، شرکت عمران، اداره محیط زیست و سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش حکایت از آن دارد که اول: معاون گردشگری تصریح بر خشک بودن درخت و روند چندساله‌ و طبیعی! این اتفاق دارد و نمی‌تواند ادعا بر خشک شون آنی آن داشته باشد، دوم اما: در نامه به شرکت عمران با اشاره به پوسیدگی درخت و “احتمال خطر برای بازدیدکنندگان” تاکید کرده بود: “حفاظت و پایداری بدنه درخت مذکور” مورداقدام قرار بگیرد، نه قطع کامل و نابودی آن.
در بخشی دیگر از نمایش نامه‌ها توسط خبرنگار ما مشاهده شد که: سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در تاریخ ۱۲ اردیبهشت به مدیرعامل شرکت عمران نوشته است: “هرگونه بی‌توجهی و دلایل خشک شدن این اثر طبیعی و گردشگری جزیره هنوز از طرف آن شرکت مشخص نشده، درصورت وجود پیمانکار یا مسئول مربوطه ذیربط معرفی شود”، دستور روی این نامه “جهت پیگیری” پاراف شده بود، اما نامه و دستور بعدی این نامه در چهارگون سازمانی، دستور “معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران، آب و خدمات” مبنی بر “سر زنی درخت” در تاریخ ۱۷اردیبهشت بود و هیچ نامه، دستور یا پیگیری دیگری بین این دو نامه و این دوتاریخ پنج‌روزه مشاهده نشد.

معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران:
خشک شدن درختان عوارض عمران و آبادانی بدون پیوست زیست‌محیطی است

در ادامه معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران، آب و خدمات در بخش ابتدایی صحبت‌های خود سن این نوع درخت را بسیار کمتر از ۲۰۰ سال عنوان کرد و با اشاره به کاهش بارندگی از یک طرف و آب‌های زیرزمینی از طرف دیگر گفت: با شروع ساخت و ساز در کیش، مسیر بارندگی‌ها و ذخیره‌ی آب‌های سطحی در آب‌انبارها تغییر کرد و طی سال‌ها، عدم ته‌نشین شدن آب گل‌آلود و ایجاد خاک مرطوب، ریشه هم در سطح و هم در عمق به دنبال آب می‌گردد و ما نیز اواخر سال۱۳۷۰ متوجه این مشکل شدیم که هم ورودی آب نداریم، هم آب ذخیره‌شده “کم‌تر” و “شورتر” شده است.

غفارآقازاده

غفارآقازاده به از بین رفتن حدود ۱۲درخت بومیان کیش در همان سال‌ها اشاره کرد و افزود: از دست رفتن کیفیت و کمیت خاک و آب برخلاف در زمان سابق به علت وجود نمک و رشد گیاهان مهاجم که در رقابت با درختان باارزش بسیار قوی و مقاوم هستند، همزمان باعث شد امکان احیای این درخت که حدود سال ۹۷ و ۹۸ دچار مرگ قطعی شده بود، وجود نداشته باشد‌. وی با تاکید بر این‌که، این درخت ده سال هم بیشتر از عمرش، دوام آورده بود، افزود: با توجه به ایجاد نمادی از درخت لور روبه‌روی تالار شهر با استفاده از تنه‌ی خشک‌شده چند درخت «لور» در روستای باغو، دیگر نیازی به حفظ شاخه‌های خشک این درخت نبود.

رئیس اداره محیط زیست:
مجوز زیرزمین در کیش معنا ندارد

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای صحبت‌های خود در سخنانی کنایه‌آمیز قبل از هر توضیحی نسبت به مطالبه‌ی مردم گله کرد و گفت: پروسه خشک شدن طولانی بوده اما مردم یک‌باره یادشان افتاده مطالبه کنند.

مریم محمدی

«مریم محمدی» دلیل اصلی خشک شدن درخت سبز و دیگر درختان مشابه در منطقه را،‌ کاهش “حق‌آبه” آن‌ها دانست و گفت: افزایش چاه‌های غیر مجاز، برداشت بی‌رویه از سفره، کاهش ورودی سفره‌های آب و تغییر مسیر آب‌های زیرزمینی به دلیل ساخت و ساز و صدور مجور برای احداث زیرزمین که در تصاویر هوایی نیز مسیر گیاهان خودرو، آکاسیا و لور که زیر آنها آب حرکت می‌کرده، قابل مشاهده است از دلایل منجر به خشک شدن درخت سبز واقع در حریره است.

محمدی با بیام این ادعا که پیش‌تر به صدور مجوز برای احداث زیر زمین اعتراض داشته است، با توجه به این‌که ریشه‌های درخت «لور» در عمق زیاد فرو می‌رود و عملا با آبیاری سطحی یا دستی نمی‌توان آب موردنیاز آن را تامین کرد؛ در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که «چرا اگر امکان آبیاری این درخت چندصدساله به صورت دستی وجود نداشته، چاره‌ای اندیشیده نشده است؟»، گفت: سال‌هاست به فضای سبز نامه زده‌ایم که “درخت در حال خشک شدن است و کاری بکنید” اما “فقط به آن شلنگ بسته بودند”.
وی افزود: خشک شدن کامل این درخت شاید یک دهه به طول انجامید و عوامل بسیاری در خشک شدن آن دخیل بود؛‌ در اواخر نیز این درخت به نوعی قارچ مبتلا شده بود که کم‌آبی بیماری آن را تشدید کرد، اکنون نیز باید به فکر دیگر درختان مشابه باشیم.
محمدی با تاکید بر این‌که مجوز زیرزمین در کیش معنا ندارد، تصریح کرد: این تصمیم در شورای شهرسازی گرفته می‌شود و مدت‌هاست عوارض زیست‌محیطی آن که از مهم‌ترین دلایل نرسیدن آب به ریشه‌های درختان مذکور می‌باشد، اعلام شده است.

آتش‌سوزی‌ای در کار نبوده است
محمدی در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به شایعه‌ی آتش زدن درخت فوق‌الذکر گفت: شخصا در محل حضور یافتم و متوجه شدم این شائبه به‌خاطر وجود همان قارچ‌های سمی _ که در داخل بافت نفوذ می‌کند و به رنگ سیاه روی شاخه درختان جا می‌گذارند _ پیش آمده بود.

درخت کهور را دریابید
وی ابتدای علم به هجوم این قارچ‌ها را که علت اصلی خشک شدن درختان لور هستند، مربوط به هفت سال پیش عنوان کرد و افزود: “کم‌آبی” و “آبیاری با اب‌شور” که به عنوان پساب از تصفیه‌خانه می‌آید باعث ایجاد تنش در گیاهان می‌شود و متخصصی از دانشگاه کرمان توصیه کردند که: گیاهی که سرشاخه‌اش خشک می‌شود تا محل نفوذ قارچ هرس شود و بعد چسب هرس بخورد و این هرس با ارّه‌ی مشترک انجام نپذیرد.
محمدی با اشاره به آموزش تمام این توصیه‌ها به کارگران فضای سبز ادامه داد: دستورالعمل‌های لازم نیز به شرکت عمران ابلاغ شد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که “آیا نظارتی بر اجرای این دستورالعمل‌ها و یا بازخواستی درصورت عدم اجرای آنها توسط اداره محیط زیست صورت گرفته است؟”، صراحتا جواب منفی داد و گفت: صرفا آسیب‌شناسی و ابلاغ شیوه‌ی صحیح در حیطه‌ی وظایف ما است و “نظارت و عملکرد ربطی به ما ندارد” و ناظر مستقیم و مجری پیمانکار شرکت عمران است.
محمدی در پاسخ به این سوال که “آیا این توصیه‌ها درخصوص درخت مذکور انجام شده است؟” پاسخ منفی داد و خاطرنشان کرد: توجه اصحاب رسانه را کهورهای ایرانی کمی آن‌طرف‌تر از درخت سبز جلب می‌نمایم که قدمت و ارزش آنها از این لور هم بیشتر و متاسفانه خشک شده است.
رئیس اداره محیط زیست در پایان با اشاره به درخواست این اداره از معاونت گردشگری از ۱۶سال پیش، مبنی بر “ثبت درختان کهور و لور در فهرست میراث فرهنگی” و عدم اعتنا به آن! ادامه داد: این‌که هیچ‌گونه هرسی بدون اطلاع و نظارت اداره محیط زیست صورت نگیرد، موضوع بسیار مهمی است که تااین لحظه زور اداره به تفهیم و اجرای آن نرسیده است.
محمدی در حاشیه‌ی این گفت‌گو عنوان کرد: متاسفانه درختان ارزشمند بسیاری وجود دارند که توسط افراد شخصی با نیت سودجویی و خلوت نمودن محوطه محل کسب‌شان توسط گازوئیل یا هرس‌های غیرقانونی، از بین می‌روند.

مدیر میراث و آثار تاریخی کیش:
قرار ما این نبود

مدیر میراث و آثار تاریخی معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیز با بیان این مطلب که “گویا هیچ‌کس در سازمان قرار نیست مسئولیت این درخت را بپذیرد” گفت: حدود دو هفته پیش طی صحبت با معاون گردشگری مبنی بر لزوم حفظ و پایداری درخت مذکور، مکاتباتی با سرپرست سازمان انجام شد و دستور “حفظ و پایداری درخت سبز” و “مشخص شدن علل خشک شدن” توسط ایشان به شرکت عمران صادر شد.

فضل‌الله زرین‌جوی

فضل‌الله زرین‌جوی ادامه داد: من به دستور سرپرست سازمان بسنده نکردم و شخصا نیز بررسی و اعلام کردم علی‌رغم این‌که این درخت منحصربه‌فرد خشک شده است اما به دلیل ارزش جاذبه‌ی گردشگری شاخص‌ش باید حفظ گردد، بنابراین طی نامه‌ای به شرکت عمران توسط معاون گردشگری ابلاغ شد: “هرس، حفظ، پایداری با مشاوره و همراهی گروهی متخصص اتفاق بیفتد” و طی تماس با نماینده معاونت گردشگری در حریره، سفارش کردیم: “تا زمان حضور مشاور، هیچ‌کس به درخت نزدیک نشود” اما ۸صبح روز بعد (پنجشنبه۲۱اردیبهشت) طی تماسی اعلام کرد: “درخت مذکور، ساعت پنج صبح قطع شده است.” و این بی‌اخلاقی است که کسی مسئولیت کار خود را نپذیرد.

سجاد قربانی، مدیر پایگاه میراث ملی شهر تاریخی حریره کیش نیز با تاکید بر مکاتبات گردشگری با شرکت عمران با محتوای لزوم و ضرورت حفظ درخت، گفت: همکاران شرکت عمران اعلام کردند شاخه‌های بلندی که از حصار بیرون زده‌اند سرزنی خواهد شد و قرار بر قطع ارتفاع نبود؛ کارشناس نیز حضور پیدا و شاخه‌های مذکور را مشخص کرد.
قربانی تصریح کرد: قبل از انجام این هرس با اداره محیط زیست تماس گرفتیم که قرار به چنین عملیاتی است و برای نظارت بر شیوه‌ی صحیح هرس، حضور داشته باشید که البته کسی نیامد. دو روز بعد از آن هم(پنجشنبه)، در شرایطی که انتظار روغن‌کاری بدنه و نورپردازی درخت را داشتیم ساعت ۸صبح طی حضور در محل کار خود در کمال بهت مشاهده کردم تمامی شاخه‌ها بریده شده و درحال بارزنی‌ هستند و تنها چیزی که توانستم بگویم این بود که: “این قرار ما نبود” و گفتند: “این همان سرزنی است”
محمدی رئیس اداره محیط زیست در توضیح عدم مراجعه این اداره پیرو تماس مذکور گفت: درختان قارچ‌زده در اسرع وقت باید هرس شوند تا از سرایت بیماری به سایر گیاهان جلوگیری گردد، این کاری روتین و واجب است، به همین جهت احساس ضرورت برای حضور نداشتیم و اگر هرس لازم، غیراصولی و مغایر با توصیه‌های اداره انجام شده به عهده شرکت عمران است.

شرکت عمران درخصوص درخت لور، ادعاها و حواشی آن، جوابیه‌ای منتشر کرده است:

روند خشکیدگی لور مجموعه درخت سبز کیش از سال‌ها قبل آغاز شده و با وجود تلاش‌های فراوان قابل احیاء نبود

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران ، آب و خدمات غفارآقازاده معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران، آب و خدمات، در خصوص وضعیت لور مجموعه درخت سبز کیش گفت: تغییرات توپوگرافی جزیره حاصل از فعالیت های عمرانی بدون پیوست های زیست محیطی در طی سال های گذشته سبب کاهش چشمگیر ذخایر آب های سطحی در فضای اطراف این درخت و خشکیده شدن شاخه ها و تنه لور شده بود.
آقازاده با تاکید بر اینکه خشک شدن این درخت یک شبه اتفاق نیفتاده اظهار داشت : ساخت و سازهای فراوان در جزیره کیش در طول چند دهه گذشته سبب تغییر مسیل جریان آبهای سطحی حاصل از بارندگی و کاهش چشمگیر ورود آب به محدودهای این درخت شد که به تبع آن بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی به دلیل نزدیکی به دریا و ایجاد تنش بیش از حد تحمل درخت لور، زمینه خشکیدگی آن را ایجادکرد.
وی افزود: در این مدت آبیاری دستی به عناوین مختلف نظیر تخلیه آب با تانکر و آبپاش موثر واقع نشده و تنش های محیطی و افزایش سن درخت باعث وارد آمدن فشار بیش از حد به درخت گردید تا جائیکه به تدریج از سال ۱۳۸۸ حجم برگ های سبز درخت مرتب کاهش یافته و درخت مستعد بروز بیماری های قارچی شد و در نهایت به دلیل مرطوب بودن محیط و ضعف عمومی درخت ، این لور تنومند از بین رفت .
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۸ فعالیت های ویژه ای در جهت احیای مجدد این درخت انجام شد اظهار داشت: پس از بروز ضعف شدید در درخت از سال ۸۸ اقدامات متعددی از جمله آبیاری دستی و یا با تانکر ، حذف درختان مهاجم اطراف در چند نوبت، استفاده از قارچ کش های متفاوت در چند نوبت، کود دهی و حذف شاخه های آلوده، سبک سازی برای تعادل رشد و سبزینگی درخت به طور مستمر و دعوت از افراد خبره و کارشناس جهت چاره اندیشی برای احیای احتمالی درخت انجام شد .
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ و در پی اقدام ناشایست چند فرد ناشناس و ریختن گازوئیل بر روی تنه درخت و ریشه های آن ، روند خشکیده شدن درخت شدت گرفت و متاسفانه پس از چند ماه به طور کامل خشک شد.
معاون خدمات شهری شرکت عمران، آب و خدمات در خصوص هرس این درخت گفت: بعد از درخواست معاونت گردشگری سازمان طی نامه شماره ۳۱۳۰۱۵۱۱ مورخ دهم اردیبهشت امسال مبنی بر رسیدگی به وضعیت ناپایدار شاخه ها و تنه درخت و پیشگیری از وقوع اتفاقات جبران ناپذیر برای گردشگران و بازدید کنندگان، ایمن سازی و حذف شاخه های خشکیده این درخت در دستور کار قرار گرفت و در نهایت با هماهنگی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کیش، سرزنی درخت لور مجموعه درخت سبز انجام شد.
غفارآقازاده با اشاره به اینکه خاستگاه اصلی درخت لور جنگل های حاره ای و مناطق پرباران می باشد و توقع عمر طولانی همانند زیستگاه اصلی این درختان در سایر مناطق دور از انتظار است افزود: در چند سال اخیر در جهت حفظ گونه های ارزشمند گیاهی در جزیره درختان لور و کهور ایرانی در بلوارها و فضای سبز جزیره کیش کاشته می شود و تا کنون شمار قابل توجهی از این درخت هاغ کاشته شده است.
غفارآقازاده با بیان اینکه شاخه های این درخت استقامت کافی برای تبدیل شدن به یک نماد و جاذبه گردشگری را نداشت تصریح کرد: پیش از این با استفاده از تنه خشک چند درخت لور خشک شده در روستای باغو و انتقال آن به محوطه مقابل تالار شهر ، نمادی از این درخت به عنوان یک جاذبه گردشگری در کیش ایجاد شده بود.

برخی شرکت‌های تابعه بر اهمیت میراث فرهنگی اشراف کامل ندارند

در حاشیه‌ی نشست معاونت گردشگری با اصحاب رسانه کیش، رمضانی بر لزوم تفهیم اهمیت میراث فرهنگی، برنامه‌ی تشکیل این نشست را پیش از موضوع درخت سبز عنوان کرد و افزود: ثبت میراث ملی کاخ نخست‌وزیری، هشت پرونده میراث ناملموس و آیینی از جمله فعالیت‌های مدت اخیر معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در این حوزه بوده است.
وی همچنین به مکاتبات و حتی جلب‌نظر کارشناسی و تحقیق در خصوص کشتی‌یونانی و عدم اعتنای سازمانی اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های مربوطه، معاونت سیاست‌گذار و پیگیر است، چرا انجام نمی‌شود!؟ این عدم انجام بر عهده‌ی چه کسی است؟
رمضانی همچنین “عدم اشراف شرکت عمران به مباحث میراث فرهنگی”، “تخریب محیط تاریخی با ریختن نخاله‌ها” و موردی مانند باغ یکی از بومیان کیش را که آن هم با ریختن نخاله موردهجوم قرار گرفته است از جمله گلایه‌های این معاونت به شرکت عمران عنوان کرد.
در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص جاده‌کشی و عریض‌سازی غیرکارشناسی شهرتاریخی حریره و از بین رفتن سفال‌های قدیمی و بسیاری آثار باارزش نیز، معاونت گردشگری دغدغه‌ی اصلی و اولویت معاونت را حریره عنوان و مکاتبات متعددی در این حوزه ارائه کرد.

مجسمه‌ی برنزی سعدی مدتی کوتاه پس از نصب، ناپدید شد

مدیر میراث و آثار تاریخی معاونت گردشگری نیز در پاسخ به خبرنگار ما در مورد مجسمه برنزی مفقودشده در محوطه، گرچه ابتدا ابراز بی‌مسئولیتی کرد و حراست را ملزم به پاسخگویی در این حوزه دانست، توصیح داد: متاسفانه مجسمه برنزی سعدی حدود ۱/۵ سال پیش پس از مدت کوتاهی از نصب به‌صورت شبانه از محوطه شهر حریره به سرقت رفته و در همان تاریخ پلیس آگاهی و حراست سازمان منطقه آزاد کیش در جریان امور قرار گرفته و صورت‌جلسه تنظیم و تحقیق و تجسس برای یافتن مجسمه تا بدین تاریخ به نتیجه نرسیده است. زرین‌جوی از نصب مجدد مجسمه سنگی سعدی شیرازی در محوطه حریره خبر داد و گفت: کار خرید و نصب دوربین‌های مداربسته در محوطه مناطق تاریخی و فرهنگی کیش انجام شده و در حال تهیه و نصب است.

متاسفانه مجسمه برنزی سعدی حدود ۱/۵ سال پیش پس از مدت کوتاهی از نصب به‌صورت شبانه از محوطه شهر حریره به سرقت رفته و در همان تاریخ پلیس آگاهی و حراست سازمان منطقه آزاد کیش در جریان امور قرار گرفته و صورت‌جلسه تنظیم و تحقیق و تجسس برای یافتن مجسمه تا بدین تاریخ به نتیجه نرسیده است. زرین‌جوی از نصب مجدد مجسمه سنگی سعدی شیرازی در محوطه حریره خبر داد و گفت: کار خرید و نصب دوربین‌های مداربسته در محوطه مناطق تاریخی و فرهنگی کیش انجام شده و در حال تهیه و نصب است.

دفع پسماند فاضلاب در محوطه پارک آهوان

محمدی، رئیس اداره محیط زیست نیز با اشاره به گزارش محیط‌بانان مبنی بر لجن فاضلاب و خالی کردن پسماند خشک‌نشده و بدون آبگیری صحیح و کامل در محوطه پارک آهوان، از پیگیری این مشکل با حضور سرپرست دفتر مدیرعامل و سرپرست سازمان خبر داد و افزود: آن منطقه دارای ارزشمندترین خاک است که جمع‌آوری این لجن‌ها قطعا باعث برداشت مقداری از آن، پراکنده شدن‌ آن و دستخورده شدن بوته‌هایی که طی سالیان طولانی باعث عدم گردوغبار می‌شوند، گشته‌اند.
محسن نظرپور، مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری این رسانه در این خصوص توضیح داد: لجن مذکور، مربوط به شهر است که پس از خروج از سانتریفیوژ در آخرین مرحله و از دست دادن ۸۵درصد آب خود، به شکل کاملا سفت باید در محلی پخش گردد و مخلوط با خاک و چوبی مخصوص تبدیل به بستری مناسب جهت کشت و خاک موردنیاز فضای سبز جزیره می‌گردد که بعد از خالی شدن در محوطه اطراف آهوان، با تذکر اداره محیط جمع شد و پس از آن نیز کنار سایت خالی می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که تمام این لجن BOD زیر ۲۵ دارد و تصفیه‌‌شده‌ی کامل است، در پاسخ به نحوه‌ی جمع کردن این لجن و موضوع خاک ارزشمند آن منطقه گفت: این خاک برفرض برداشت مخلوط با خاک‌اره‌ی همراه با کود تولیدشده در همین جزیره، بستر فضای سبز می‌گردد.
نظرپور در توضیح ادعای سبب‌ساز شدن ایجاد گردوغبار نیز تصریح کرد: این منطقه‌ بسیار محدود و تنها دوهزار متر است و چنین ادعایی نمی‌تواند صحیح باشد.

آب شور تصفیه‌خانه‌ها به‌زودی برای فضای سبز کیش خطرساز خواهد شد

وی همچنین با اشاره به بهره‌وری بسیاری از سرمایه‌گذاران مانند هتل‌ها از آب‌شیرین‌کن مستقل و شخصی ادامه داد: آب‌شیرین‌کن‌ها سه لیتر از هر ده لیتر آب تصفیه‌شده را که بسیار شور است به فاضلاب برمی‌گرداند، که این آب در تصفیه‌خانه تصفیه‌ی بیولوژیک می‌شود اما شوری آن باقی می‌ماند که برای آبیاری هفتصد هکتار فضای سبز جزیره مورداستفاده قرار می‌گیرد و رفته‌رفته خاک را شور و پودر می‌کند.
نظرپور با بیان این مطلب که بخشی از آب بخار و بخشی دیگر توسط درخت دریافت می‌شود، گفت: بدین‌ترتیب خاک رفته‌رفته شورتر می‌شود و تنها راه البته با تحمیل هزینه، بازگرداندن این آب به دریا است وگرنه نامه‌های جمع‌آوری هم از سازمان به آن‌ها ابلاغ شده است.
وی با ابراز خرسندی از بارندگی‌های خوب امسال، تصریح کرد: بارندگی شوری را می‌شورد و پایین می‌برد و از سطح شوری‌ خاک می‌کاهد.
مدیرعامل شرکت عمران با تاکید بر لزوم اندیشیدن تدبیری در این خصوص گفت: امسال با بارندگی نجات پیدا کردیم اما جلوگیری از شور شدن خاک و تدبیر برای آب شور تصفیه‌خانه معضلی جدی است که باید فکری برای آن کرد.

در پایان نشست اصحاب رسانه با معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت هفته میراث فرهنگی و تاریخی، به حوضچه‌های مرجان، مرمت مسجد ماشه و امیر اشاره و مشکل مجموعه “آوای خلیج فارس” نیز در حاشیه‌ی این نشست مطرح و برای رفع آن قول مساعد داده شد.

یکی از بانوان کارآفرین در غرفه‌های صنایع‌دستی باغ‌راه، در “ادعایی ثابت‌نشده و غیرمستند” گفت: مدتی است چوب لور برای ساخت صنایع دستی (برخلاف سابق) به ما داده نمی‌شود و طبق شنیده‌ها از چوب درخت لور برای ساخت نوعی ابزار استعمال مواد مخدر استفاده می‌شود! گرچه این ادعا توسط هیچ کارشناسی بررسی نشده و امکان راستی‌آزمایی نداشت.فروخته می‌شوند

(این ادعا موردتایید یا تکذیب این رسانه نیست) 

بر اساس این گزارش، ممانعت از تخلیه نخاله‌ها در هرجای کیش و حفظ سیمای شهری جزیره، موضوعات مربوط به شهر تاریخی حریره و سایر موضوعات میراث ملموس و ناملموس،برنامه‌های در دست اقدام میراث فرهنگی سال ۱۴۰۰، ساماندهی محوطه شهر تاریخی حریره مانند مسدودسازی مسیرهای منتهی به جاده‌ی آن، نصب برد برای حفاظت و جلوگیری از دفع و جمع شدن نخاله، ساماندهی محوطه ورودی حریره شامل کف‌سازی، ساختمان مرکزی، اصلاح هندسی مسیر ورودی و طراحی و نورپردازی محوطه و تعویض کیوسک های نگهبانی و استقرار نیروی یگان حفاظت،
آموزش تخصصی یگان‌های حفاظتی، احداث منطقه امن جاده کرانه و اتصال مسیر بازدید حریره تا بندرگاه و مسجد تاریخی ماشه، نصب دوربین مداربسته برای حفاظت بهتر در محوطه تاریخی و مواردی دیگر از این دست از جمله اقدامات معاونت گردشگری در حوزه‌ی میراث فرهنگی و تاریخی بود که در این نشست مطرح شد.

توضیح:
تناقض‌های موجود در متن، به عهده‌ی این رسانه نیست، بلکه همین ادعاها و گفته‌های متناقض، سوژه‌ی اصلی این گزارش بوده است.

مطلب مرتبط : نه سبز، نه آبی

نظر خود را با ویکی کیش در میان بگذارید


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 1 =

logo-samandehi